tisdag 7 oktober 2008

Yoga

Jag trodde aldrig att jag skulle stå framför tv:n och träna. Jag tycker att det är trevligast att vara utomhus när jag ska motionera, jag inbillar mig att den friska luften gör halva nyttan med träningen nämligen. Men, man måste ju ändra på sig när förutsättningarna ändras. I veckan jobbar sambon borta, så då är det inte läge att sticka ut på en löprunda även om den går fort... Även om jag tidigare under dagen på skämt sa till sambon att jag hade lämnat bebisen hemma med hunden som barnvakt när jag for in med bilen till verkstaden.

Jag fick min första IForm-tidning igår, och där följde det med en skiva med yogaövningar. Och när det inte var någonting att se på tv så pluggade jag i skivan och testade. Och det var faktiskt riktigt skönt, jag kände att det sträckte ut och "knakade till" framför allt ryggraden och skulderpartiet. Dessutom blir jag väldigt avslappnad av att andas ordentligt. Jag har aldrig testat yoga, men det var vad jag uppfattar som traditionella stretchövningar och jag insåg snabbt att jag har absolut ingen styrka i kroppen, och framför allt, ingen balans. Jag tror faktiskt att jag skulle bli en bättre ryttare om jag fortsätter att göra övningarna på skivan. Det blir ett bra altenativ till kvällspromenad när sambon är borta och bebisen sover på kvällarna.

Jag var ju minst sagt kritisk till IForm för ett tag sedan här på bloggen. Det äre ungefär ett år sedan jag läste tidningen sist, och jag vet inte om det är jag eller tidningen som har förändrats, men jag tyckte att den var mer sympatisk, mindre pressande i sitt budskap nu. Däremot tycker jag inte om att det är ett sådant fokus på viktminskning i tidningen. Att gå ner i vikt är faktiskt inte det enda skälet till att motionera och äta bra.

3 kommentarer:

Catta sa...

Nu har jag uppdaterat mig lite om vad som hänt under de senaste två veckorna! En J*kligt bra sätt att få koll på alla små händelser som man glömmer att berätta om. På den här bloggen tog det dock ganska lång tid... Jisses vad du hunnit med! Kram C

Anonym sa...

Yoga-Qigong- Jag har varit på bibblan lånat en bok om qigong .Så finner du din inre energi...Låter bra! Men vad svårt! klarar man sånt här själv ...Funkar det???
Jag har alltid varit skeptiker men man ska väl öppna sina sinnen?!
Du får utvärdera yogan så försöker jag med qigong!!! Kramisar F1

Lisse sa...

catta: Jag som inte tycker att jag gör nåt på dagarna...

F1: Även om jag brukar förespråka böcker så tror jag att film passar bättre för just detta ändamål. Eller kanske en kombination av båda!