onsdag 22 oktober 2008

Tusen gånger starkare av Christina Herrström

Det här är en ungdomsbok, skriven av författaren till kända ungdoms-tvserier som "Glappet" och "Ebba och Didrik". Det man kan säga om Christina Herrström är att hon verkligen kommer ihåg hur det var att vara ung.


Boken är skriven ur den 15-åriga tjejen Signes perspektiv. Signe är egentligen bäst i klassen, men hon vågar inte prata inför klassen och hela tiden är det en av killarna i klassen, Leo, som anses vara bäst. Lärarna anser att killarna tar för stor plats i klassen och ber tjejerna "ta för sig mer". En dag kommer en ny tjej till klassen, Saga. Hon tar självklart plats och hon får i uppdrag av lärarna att peppa tjejerna att ta mer plats. Saga tar sitt uppdrag på allvar och börjar kräva arbetsro i klassen samtidigt som hon följer killarnas spelregler i klassrummet.


Christina Herrström har satt fingret på hur det sociala samspelet ser ut i många högstadieklasser och även påpekat lärarnas bristande ledarskap. Jag får mig en och annan tankeställare när jag läser boken samtidigt som jag försvarar mig med att "så där skulle jag då inte ha gjort". Det här är en bok som alla Sveriges högstadieelever och -lärare borde läsa.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Jag kan tänka mig att du hinner med några böcker under ledigheten. Själv har jag nog inte läst en hel bok sedan Bert böckerna. Nu har jag slagit personligt bok rekord. Talböckerna är tacken till det. Det är som då man var liten och föräldrarna läste för oss. Man stoppar in en skiva i stereon sedan är det bara att lyssna på den som läser. Dessutom är det som mest spännande då man måste sluta.
ha det bra// Johnny

Lisse sa...

Talböcker är helt suveränt! Visst vet du att man kan låna på bibblan (de är ju ganska dyra att köpa)