torsdag 2 oktober 2008

Den ryske vännen av Kajsa Ingemarssonon


Tidigare har jag läst "Små citroner gula" av Kajsa Ingemarsson, och den tyckte jag var okej. Den var trevlig och lättsam, perfekt när man vill ha lite avkoppling, men ingenting som stannade kvar.


Den ryske vännen tillhör en genre som har varit i det närmaste utdöd sedan det kalla krigets slut i början av nittiotalet, och det var riktigt kul att återse en tvättäkta spionroman! Jag var en fan av Evelyn Anthony, eller Eve Stephens som hon egentligen heter, när jag gick i högstadiet, och den här boken påminner om hennes böcker. Det som sätter en extra krydda med den här boken är att Kajsa Ingemarsson enligt egen utsago faktiskt har varit anställd på SÄPO. Men jag kan inte säga om det gör den här boken mer realistisk.


Boken handlar om en idealistisk ung svensk biståndsminister som bestämmer sig för att stödja ett barnhem i Tjetjenien mot FN:s, EU:s och SIDA:s rekommendationer. Naturligtvis tillstöter problem och helt plötsligt är Sverige en bricka i ett storpolitiskt spel.


Något som retar mig lite, framför allt med tanke på att det är en kvinnlig författare är att alla kvinnor i boken framställs som hjärndöda våp, medan männen är kloka och allmänbildade och ställer allt tillrätta. Klassiskt Bond-manér med andra ord. Förutom könsrollerna så har den här boken inte mycket gemensamt med James Bond. Jag tycker faktiskt inte att den riktigt tar fart och trådar som hade kunnat sätta historien i spinn släpps, kanske är Kajsa Ingemasson lite rädd för att inte få ihop historien eller som min mina elever brukar uttrycka saken:
-Jag kunde inte skriva mer om det för då hade berättelsen blivit för lång.
Det finns i och för sig många författare som skulle vinna på att ha den insikten, men den här boken hade blivit mer intressant om journalisten Maud Gunnarsson hade fått en större roll.


Sammafattningsvis: KUL med en ny spionroman som handlar om dagens värld, men inte en av genrens bästa, även om jag kanske hade andra preferenser sist jag läste spionromaner...

Inga kommentarer: