tisdag 28 oktober 2008

Dr House

Tisdagar och onsdagar är mina tv-kvällar. På tisdagar är det Äntligen hemma och House och på onsdagar är det Bonde söker fru och Oskyldigt dömd som drar. Men det enda programmet som kan få mig och sambon att fara hem tidigare om vi är borta, det är just House. Konstigt nog verkar vi vara de enda i bekantskapskretsen som är House-fans. Kanske för att vi inte har fler tv-kanaler än vi har, man blir kanske mindre kräsen om man inte har så mycket att välja på...


Jag brukar avsky sjukhusserier i vanliga fall. Men just House har jag fastnat för. Jag tror det är för att House är så härligt oromantisk, politiskt okorrekt och så socialt inkompetent, men samtidigt så blir han känslomässigt engagerad i sina fall. Dessutom gillar jag att varje avsnitt är fristående. Att dramaturgin påminner om deckarnas tror jag också bidrar till att House är ett vinnande koncept. Enda nackdelen med att serien följer dramaturgin så konsekvent är att den blir lite förutsägbar.


I kvällens avsnitt utbröt en epedemi på ett flygplan där House och hans chef Cuddy åkte. Naturligtvis redde han upp situationen i grevens minut. Avsnittewts bästa biroll gjorde en liten kille som snabbt grep in och assisterade House. Samtidigt löste hans doktorander ett fall med en gammal kvinna med konstiga symptom. Det här var ett av de bästa avsnitten av House på ett bra tag.

Bilden kommer från Houses officiella hemsida: http://www.fox.com/house/

Inga kommentarer: