måndag 6 oktober 2008

Pärlpysslet på gång


Nu ska jag ge en liten förhandstitt av mitt omtalade pärlpyssel. Jag har helt enkelt photoshoppat en bild så att den har blivit svartvit och blivit mer grochuggen. Sedan har jag lagt bilden under en vanlig fyrkantig genomskinlig pärlplatta och lagt pärlbricka, precis som när man var liten.


På affären där jag köpte pärlorna hade de lagt betydligt mer avancerade bilder, de hade inte gjort bilden lika grov som jag hade, dessutom hade de använt färgbilder. Det skulle vara roligare och en större utmaning att lägga en mer detaljerad bild, så det blir nog så nästa gång. Dessutom ska jag nog göra en bild med fler färger. Nackdelen är att det inte är så enkelt att hitta rätt nyanser. Min bild består egentligen av vitt, svart + fyra olika grå nyanser, och så många olika grå pärlor finns det inte, det var knappt att jag hittade två olika gråa nyanser, så bilden blir ännu mer grovhugget än den utskrivna bilden var.


Jag har bara en pärlbricka, och den är mindre än vad bilden är, så jag måste komma på något sätt att foga ihop två pärlplattebilder. Jag ska prova att lägga ihop dem mitt på pärlbrickan och sedan smälta ihop dem,men jag vet inte hur det lyckas. Annars är brickorna ihopkopplingsbara, så det bästa vore helt enkelt att koppla ihop brickorna med varandra och lägga mönstret sedan.


Detta måste vara det bästa pysslet för den opyssliga. Det tar en stund framför datorn att få originalbilden som man vill ha den, sedan är det hur enkelt som helst att lägga själva pärlbrickan.

Inga kommentarer: