fredag 31 oktober 2008

Kallt

Det är kul att rida, men vissa dagar är det bästa med ridningen att komma hem och få ställa sig i en varm dusch. Igår var en sådan dag. Det var -3 grader ute när jag for till stallet och jag tyckte att jag hade tagit på mig mycket kläder, men årets första kyla är alltid den kallaste.

Jag red på en grusväg, men den var stenhård så jag ville inte trava för hästens skull. När jag vände och började rida hemåt var jag så kall att jag hackade tänder. Om jag hade kunnat trava mer hade jag hållit värmen bättre.

Hästen, hon tycker att det är lite läskigt att vara ensam ute när det är mörkt, så hon höll noggrann koll efter monster i skogen. Inte blev hon lugnare av att jag satt stel som en pinne på henne. Jag försökte slappna av och inte tänka på hur kallt det var, men jag frös så jag skakade ändå. Hästen kunde ju inte veta varför jag satt stel som en pinne och skakade på hennes rygg, så antagligen trodde hon att jag också var rädd, så då blev hon ännu mer skärrad.

Det var inte konstigt att jag frös, för när jag kom tillbaka till stallet hade temperaturen fallit ännu mer, till -5 grader. Jag tror att även hästarna tyckte att det var kallt och ruggigt, för de verkade väldigt glada över att få gå in i stallet. Och jag, jag hade kunnat betala mycket för en bastu just då. Om det inte hade varit så sent skulle jag ha farit till badhuset med hästkläder och allt och betalat bara för att få sätta mig i bastun. Istället blev det en lång varm dusch hemma och sedan en stor kopp te.

Svårt att tänka sig att om några veckor kommer man att tycka att -5 är rena sommarvärmen! Det finns något gammalt talesätt om att man ska frysa på hösten för att slippa frysa så mycket på vintern. Tanken är väl att man ska bli härdad och jag tror faktiskt på den teorin även om den är plågsam!!

Inga kommentarer: