fredag 17 oktober 2008

Tyskungen av Camilla Läckberg


Jag har lyssnat på Tyskungen av Camilla Läckberg. Det är Katarina Ewerlöf som läser och hon gör det bra, tycker jag.


En gammal man har legat mördad i sitt hem en hel sommar och hittas av några pojkar som gör inbrott hos honom. Det är början på en historia som utspelar sig både i nutid och under krigsåren på 1940-talet. I nutid handlar det om Tanumshedes poliskår som utreder mordet på den gamla historieläraren, men också om Erica Falck och hennes man Patrik och deras privatliv. Erica Falck har börjat jobba efter sin föräldraledighet, det är meningen att hon ska skriva en bok, men blir istället mer och mer intresserad av sin mors förflutna och hennes dagböcker. Givetvis visar det sig att Ericas mor i högsta grad har med mordet på den mördade mannen att göra. Och visst är själva mordintrigen och Ericas mors historia central, men mest intressant och roligast i den här boken var ändå en bihistoria, nämligen den om polischefen Mellberg...


Camilla Läckberg tyckte jag tidigare var en författare som fick mer uppmärksamhet än vad hennes böcker förtjänade, och jag har därför inte läst (eller lyssnat på) alla. Jag läste en av hennes första böcker och var inte överdrivet imponerad, men de två av hennes senare böcker, Stenhuggaren, och den här, Tyskungen, som jag har läst tycker jag har varit riktigt bra. Det är kul med författare som så tydligt utvecklas i sitt skrivande!

Inga kommentarer: