onsdag 1 oktober 2008

Jag ska bara...

Egentligen skulle jag rengöra akvariet åt sköldpaddorna, för det var minst sagt grönt (igen). Men istället bjöd jag svägerskan M på kaffe, lagade mat åt mig och bebisen och satte igång ett limpbak. Sedan var jag redo att ta itu med akvariet. Varje gång gruvar jag mig innan, att rengöra akvariet är så sanslöst tråkigt. Och varje gång är jag lika nöjd när jag väl har gjort bort det för det blir så himla fräscht och fint.

Nu funderar jag på att skaffa några malar som kunde få bo med sköldpaddorna och äta alger. Jag måste bara avgöra hur grovt djurplågeri det skulle vara. Har malarna någon rimlig chans att överleva Hugos och Nancys oöverstigliga hunger? De skulle ha en massa stora stenar där de kunde bo och där inte sköldpaddorna skulle komma åt dem, och det är också där mellan stenarna som det blir mest alger, så de kanske skulle kunna trivas? De skulle då ha gott om mat, det är ett som är säkert.

Nåväl jag ska slåss med mitt samvete ett tag till innan jag fattar något beslut i malfrågan. '

Samma fråga kom förresten upp i somras när jag och sambon var ute och fiskade. Vi fick en jätteliten gädda och jag förseslog på skoj att vi skulle ta hem den till akvariet. Där vore utgången betydligt jämnare, vem skulle äta vem, sköldpaddorna eller gäddan? Det slutade i alla fall med att gäddan fick återgå till träsket där han hörde hemma. Och sköldpaddorna slapp en vasstandad hyresgäst.

Inga kommentarer: