onsdag 15 oktober 2008

Grekisk pytt 4 pers


Det kanske inte låter så gott med namnet, men smaken är desto bättre. Receptet har jag fått av svägerska M och det blev middag till svägerskorna Å och C + mamma ikväll. Riktig släktmat med andra ord!


I originalreceptet skulle det vara fläskfilé, men jag tycker att det är slöseri att använda filén när det finns andra styckningsdetajer som funkar lika minst bra. När köttet ska strimlas så är hela grisen tillräckligt mör för att funka till den här rätten. Jag skulle hellre använda skinkstek, bogfläsk eller bogstek, kotlett el. dyl.


Jag tycker att man ska äta kött, men jag tycker inte att man ska slakta djur i onödan, och de djuren som slaktas ska användas så mycket det bara är möjligt därför tycker jag faktiskt att det är bra att de gör korv av "skräpet" och kokar godis av klövar o.dyl. Att slakta djur bara för filéns skull är oetiskt, men då måste ju vi konsumenter våga köpa andra styckningsdelar än filé också.


Jag som har frysen full av älgkött, använde givetvis det även om man kan tycka att just älgkött är aningen "ogrekiskt". Det funkade hur som helst också bra.


1 kg borstad potatis, klyftas. Om skalet är tjockt skalas de, annars inte.


500 g mört kött av nöt, älg eller gris (eller varför inte lamm, det vore kanske mest grekiskt!)

1-2 lökar, röda eller gula i stora bitar

1 röd paprika

1 gul paprika

1 grön paprika

3 tomater i halvor

1 förp. fetaost


Marinad:

1 ½ dl olivolja

½ dl soja

2-3 vitlöksklyftor

1 tsk ingefära

½-1 tsk sambal oelek

1 tsk salt

sv.peppar


Strimla köttet, lägg det i en påse, häll över ingredienserna till marinaden. Knyt igen påsen blanda allt. Låt dra minst 1 timme.


Sätt ugnen på 225 grader. Värm olja i en långpanna. Lägg potatisen i den heta oljan, rör om så det kommer olja på all potatis. Häll köttet över potatisen, ringla över överflödig marinad.

Stek 15 min i ugn. Ta ut långpannan, rör om kött och potatis. Lägg på grönsakerna och smula över fetaosten. Stek i ugnen 15-20 min till. Känn med en provsticka i potatisbitarna om de är mjuka. Ta ut ur ugnen, salta och peppra. Servera med vitlökssås, oliver och gott bröd.


Vitlökssås:

2 burkar lätt creme fraishe

italiensk salladskrydda

1 vitlöksklyta

salt och peppar


Blanda alla ingredienser, låt gärna stå och dra medan köttet marineras.

2 kommentarer:

Catta sa...

Supergott, det kan jag intyga! Det här är faktiskt första receptet jag skriver ut, tyckte det var så gott att jag redan längtar efter det. Kanske blir det en pytt redan imorrn... Jättetrevlig tjejmiddag, speciellt som den var lite hastigt påkommen =)
Kul att få köpa något till lillan! Har själv aldrig haft något så fint märkesplagg, men vi kan väl säga att våra lär ligga i en helt annat prisklass... Kram!

Lisse sa...

Det var gott! Om butiken blir kvar i sta´n kanske till och med man själv kan hitta nåt flådigt märkesplagg att köpa! Det kommer förresten inte att dröja innan du koommer hem med någon original Gucci-väska därifrån!