tisdag 14 oktober 2008

Pasta med Tuvasås

Det sägs att det var en 13-årig tjej som hette Tuva som uppfann den här maträtten en gång när hon var ensam hemma. Det är riktig "slutet på månaden-mat", billigare än så här blir det knappast. Jag frös in bebis-portioner av halva satsen och åt resten själv till lunch. Den enda anpassningen jag gjorde var att jag väntade med att tillsätta buljongtäning och salt till efter att jag hade tagit av bebisens portioner och att jag kokade pastan i osaltat vatten någon minut längre än vad jag brukar. Sedan blandade jag sås, pasta och lite matolja och körde allt med stavmixern till lagom konsistens.



Den här maträtten är för övrigt en av de mest önskade maträtterna på hemkunskapen. Om man tycker att det verkar lite proteinfattigt är det bara att se till att dricka mjölk till, då klarar man proteinbehovet. Om man inte dricker mjölk kan man göra en bönsallad som råkost till.



Tuvasås ca 2 port



1 hackad gul lök

1 skalad grovriven morot

2 dl krossade tomater

1 msk tomatpuré

1 dl creme fraishe lätt

1 dl vatten

2 tsk oregano

1 tsk basilika

1 buljongtärning

peppar

ev.salt



Blanda alla ingredienser i en kastrull. Koka upp under omrörning, koka 10-15 min på svag värme. Späd ev. med mera vatten om såsen verkar bli tjock.

Smaka av om det behövs salt, buljongtärningen är salt, så det är inte säkert att det behövs.



Servera med pasta och riv ev. över lite god ost.

1 kommentar:

Catta sa...

Nu blev jag nästan lite besviken... har du inte lagt ut lillans nya vackra jacka än *blink, blink*?? Tack för en härlig dag, den härligaste på länge! Kram