lördag 18 oktober 2008

Den trettonde historien av Diane Setterfield

Det här är en bok som skulle ha förtjänat betydligt mer uppmärksamhet än den har fått. Jag hade aldrig hört talas om den innan den damp ner i brevlådan från min hemlige bokvän i pocket och prassel. Men det var en bok som jag kom att tycka väldigt mycket om.



Det här är vad jag kallar litteratur, en genomtänkt och fantastisk historia med intressanta personer och mörka familjehemligheter. På baksidan jämförs boken med Svindlande höjder och Jane Eire och den senare har också en viktig roll i den här boken.



Boken handlar om Margaret Lea, en antikvariatsägare som lever ett väldigt avskilt liv. Hon får ett erbjudande att skriva den hemlighetsfulle författaren Vida Winters biografi. Det visar sig vara en familjehistoria som inte går av för hackor. Men hela tiden vilar ett förbehåll - är det sanningen som Margaret får veta, eller är det ytterligare en av Vida Winters historier? Och vilken är den trettonde historien?



Dessutom får man som läsare lära känna Margaret och hennes historia, den liknar Vida Winters, och även i Margarets historia döljer sig hemligheter.



Ett av förlagen som ger ut pocketböcker har en slogan på första sidan i alla sina böcker: "En bra bok fastnar". Det var inte det förlaget som gav ut den här boken, men det är definitivt en av de böcker som fastnar ett bra tag efter att man har läst den.





1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tyckte också väldigt mkt om den här boken! Har man läst Jane Eyre innan så får man också en extra dimension i läsandet.