torsdag 30 oktober 2008

Fiberbröd

Jag var ju tvungen att testa min nya silikonform, och då blev det i form av det här brödet. Receptet ger två bröd och därför gjorde jag ett bröd i "vanlig" form också för att jämföra. Ärligt talat så blev brödet i den vanliga formen snyggare, dessutom har jag en känsla av att silikonformen rymmer mindre, men jag är inte säker. En nackdel med silikonformen var att den inte orkade hålla smeten riktigt "på plats", brödet blev bredare i mitten. Samtidigt slipper man ju diska formen och att smörja den, och det är ju enkelt att få ut brödet ur formen. Jag ska köpa en silikonform till på någon av billighetsbutikerna, och kolla om det funkar lika bra med en billig form.



Brödreceptet kommer från Hembakningsrådet, i originalreceptet skulle det vara soltorkade tomater, men jag vet inte om det var fel på mina tomater eller om det inte passade in i receptet, men tomaterna kändes jättesalta i brödet, inte gott, så nästa gång skippar jag dom. Om man vill testa så skulle det vara 1 dl hackade torkade tomater. Man kan blanda mjöl- och grynsorter lite som man vill, låt bara proportionerna vara samma. Perfekt om man har många mjölskvättar i skafferiet.




2 bröd

4 ½ dl vetemjöl

5 dl grahamsmjöl

1 ½ dl grovt rågmjöl

2 dl vetegroddar

2 dl rågkross

1 ½ dl vetekli

2 tsk salt

5 sk bikarbonat

1 ½ mörk sirap

1 l fil



2 formar á 1 ½ liter



Sätt ugnen på 175 grader. Smörj formarna om du använder vanliga. Silikon- och teflonformar ska inte smörjas.

Blanda alla torra ingredienser noga. Tillsätt sirap och fil. Rör till en slät men kladdig smet.

Fördela smeten i formarna. Om du använder silikonform, ställ formen på en plåt INNAN du häller i smeten! Ställ in formarna i ugnen, grädda ca 1 timme.

Stjälp ur formarna på ett galler, låt svalna.

Inga kommentarer: