måndag 20 oktober 2008

Stammisarna har kommit tilbaka!

I helgen satte jag ut fågelmatsautomaten. Det var kul att se att förra vinterns stammisar finns kvar, ett blåmespar, ett talgoxpar och tjipp-tjipp. Tjipp-tjipp vet jag inte vilken sort han eller hon är, den är brunspräcklig och nästan tam. När man går förbi busken där fåglarna brukar sitta så flyger alla de andra fåglarna, men Tjipp-tjipp sitter kvar och hälsar med ett tjipp tjipp. Det är hur mysigt som helst. Antagligen har det här fågelgänget vuxit upp i någon av fågelholkarna på tomten eftersom de är så trogna och dessutom oskygga.


Förra året kom det hit ett nytt skatpar. När vi flyttade hit hade vi ett par skator som var nästan tama på tomten. Tyvärr råkade jag ta livet av dem, det är något jag har dåligt samvete för än. Jag hade varit hos svägerskan C och julpysslat, bland annat murat "snölyktor" av sockerbitar. När jag kom hem tyckte jag inte att de var så fina så jag ställde ut dem på bron i väntan på bättre tider. På bron hade jag också diverse andra ljuslyktor, bl.a. en stallykta som man fyller med fotogen eller lampolja. Några dagare senare skulle jag flytta på sockerlyktan, då visade det sig att den var alldeles uppblottnad och att det var fullt med näbbspår i sockret. Det var stallyktan som hade läkt i botten och fotogenet som rann ut sögs upp av sockret, sedan kom skatorna och åt av sockret. De dog och det tog flera år innan det flyttade hit nya skator.


Skator är mina favoritfåglar, de är både vackra och smarta så jag saknade verkligen mina skator. Desto gladare är jag nu över att det har kommit nya. Och fotogen på bron blir det inte någon mer gång.

Just nu var det väldigt ont om fåglar på fågelbordet. Det är grannens katt som sitter och lurpassar. Den är också väldigt fin, men jag måste nog hitta på någon mindre kattvänlig fågelmatplats!

3 kommentarer:

Catta sa...

Du har verkligen ett stort hjärta för djur. Jag tror att skatornas död är preskriberat vid det här laget, det är ju fem år sen =) Jättevacker bild, men fåglar lär det inte bli gott om... Kram!

Lisse sa...

Förmodligen är det väl inte alla som betraktar de vilda djuren som sina husdjur, de flesta kanske inte ens skulle märka att skatorna var borta. Och lite skönt var det faktiskt att kunna ställa ut soppåsarna på bron i väntan på soptunnan!

Catta sa...

*skrattar* du har rätt i din kommentar, men det ska nog vara en svenskalärare för att komma på något så fint ;) Kram