söndag 26 oktober 2008

Långhoppa hare på besök

Den här ramsan har jag lärt mig av min mormor när jag var liten:
Haren och hunden sprungo uti lunden. Huru hette hunden? Namnet har jag nämnt.
En passande ramsa en sådan här dag!

Har sovit i stugan i helgen. Jag satt och såg lite morgontv när jag i ögonvrån såg ett vitt streck utanför fönstret. Jag rusade fram till fönstret och fick se att jag hade sett rätt. Det var en hare. Den kom skuttande järnet efter landsvägen. Haren hoppade in på våran tomt tog ett ärevarv på gräsmattan, satte sig utanför köksfönstret innan den hoppade tillbaka ut på vägen och fortsatten ner mot byn.





Det lustigaste var att min pappa och harhunden var ute på jakt, så de missade bytet... Senare tog jag och mamma en promenad med min hund, då hittade vi igen pappa och harhunden i skogen. Gissa om de blev långa i synen när de fick höra var hararna höll hus...





Pointern hittade också byten, hon ställde en morkulla och två järpar. Jag och mamma skrämde upp en fågel också, så det var en riktigt viltrik dag. Men alla djur klarade sig, jag jagade ju inte så alla fåglarna gick säkra, men det är kul att gå med jakthund i skogen för man får se många djur.


Jakthunden syns ju, men ser ni jägaren?

1 kommentar:

Catta sa...

Vilken härlig promenad ni verkade ha! Det är underbart att få se djur när man är ute i skogen, det ger en till dimension till promenaden! Kram C