söndag 12 oktober 2008

Ett malplacerat tupperwarepary

Det prickiga på bilden är nykomlingen på Edet zoo - Malwin


Idag har jag haft mitt livs första tupperwareparty. Det var en trevlig historia, tre av svägerskorna och några kompisar och deras kompisar dök upp för att shoppa plastgrejer och fika. Jag hade bett alla att ta med sig någon och det var kul, för då fick man träffa lite nytt folk också!



Självklart blev det en del plastburkar sålda, men tupperwaregubben (det var faktiskt en manlig demonstratör) hade en farlig konkurrent om uppmärksamheten. Och nej, det var inte bebisen, hon sov så gott under hela visningen. Den som stal showen var istället malen Malwin. Den som har hängt med på bloggen ett tag kommer kanske ihåg att jag för någon vecka sedan funderade på att skaffa en städerska till sköldpaddorna. Kompisen J hörsammade min fundering, så idag hade hon lilla Malwin med sig (eller liten och liten, han var stor som en mindre simpa) i en, just det, tupperwareburk.



Medan vi tittade på demonstrationen så fick Hugo och Nancy (sköldpaddorna), och Malwin bekanta sig med varandra med plastburken mellan sig. När visningen var slut släppte vi ut Malwin, nöddöpte honom till just Malwin och lät honom simma sina första simtag på Edet zoo.



Han flyttade genast in på nedervåningen i akvariet. Övervåningen är sköldpaddornas soltak, där ligger de och jäser hela dagarna. Jag kan lova er, om Malwin blir kortlivad, så inte beror det på att han svälter ihjäl. Och när man har sett honom så oroar man sig inte för att han ska bli sköldpaddsföda i första taget.



Enligt kompisen J kan malar bli 1,5 m långa. Om Hugo blir 30 cm lång, Nancy 10-15 och Malwin 150 cm, det är så stora som de olika raserna blir i vilt tillstånd, då kommer jag att behöva ett STORT akvarium i framtiden. Och gamla blir de också, vi kommer nog att behöva skriva in dem i vårt testamente! Tänk när jag och sambon blir gamla och ska flytta in på ett äldreboende! Tant Lisse, farbror J och två skäldpaddor, en mal och ett jätteakvarium på avdelningen. Som personalen måste rengöra varje månad. Det blir grejer det :-)

2 kommentarer:

Catta sa...

*skrattar* det är som jag säger, all personal inom äldreomsorgen kommer att få ett tufft jobb när vi i vår generation blir gamla. Vet inte om dom hade räknat med 1,5 m malar dock... =)
Kul att ridningen gick bra, mindre kul att du blev förkyld och dessutom tränade under förkylningen! Det borde du väl veta bättre...
Kram C

Lisse sa...

Yoga är int träning, inte det programmet som jag har börjat köra i alla fall. Trodde jag.