lördag 1 november 2008

Serien om Damernas detektivbyrå av Alexander McCall Smith

Jag har inte haft någon direkt läsinspiration de senaste veckorna. Håller på med flera olika böcker, men ingen som riktigt lockade. Då gick jag till bibblan och snubblade över Damernas detektivbyrå. Jag har läst de flesta böckerna i serien, men jag vet inte om jag har läst alla, och inte om jag har läst dem i rätt ordning, men det gör inget. Har man bara läst den första så har man koll på de viktigaste bitarna för att kunna hänga med i de andra även om det går ett bra tag mellan dem.


Jag tycker att det är just så man ska läsa de här böckerna. Det är inte särskilt stor variation på dem, det är ungefär samma sorts problem som ska lösas i alla och det går till på ungefär samma sätt. Så om jag skulle sträckläsa hela serien på en gång skulle jag bli less. Men som feelgood, när man inte vill ha något tungt eller djuplodande så är de helt underbara. Bara för att de är lättlästa och trivsamma så tycker inte jag att de är ytliga. Jag får väldigt många tankar när jag läser dessa böcker. Genom att förlägga handlingen i en helt annan kultur, som vi västerlänningar inte känner till så mycket om, så kan vi få syn på olika saker i vår egen kultur.


Damernas detektivbyrå är böcker som får mig att vilja skaffa en bok att skriva citat i, Mma Ramotswe är helt enkelt en kvinna med många kloka tankar och en stor portion sunt "bondförnuft". Jag ska ge några exempel på härliga citat ur den senaste som jag har läst, Den gode maken på Zebra drive: "Mma Ramotswe tog en tugga potatismos. Det smakade en aning bittert i munnen, men sådan var ibland också sanningen." Eller det här: "De flesta hustrur hoppades tillgivet att deras män drömde om dem, men det gjorde de inte. Det verkade som om män drömde om bilar."


Samtidigt som många av Mma Ramotswes tankar är allmänmänskliga så får man ändå en inblick av hur det är att leva i ett fattigt land, men inte på ett beklagande sätt, utan mer som en självklarhet. Det finns ju ett talesätt att det som räknas inte är hur man har det utan hur man tar det och det är nästan kärnan av de här böckerna. Man får till exempel veta att många av Gabarones invånare har sina rötter i små byar, hur de har fått kämpa för att skaffa ett jobb och hur de får svälta själva för att kunna skicka sin lön till sina ännu fattigare släktingar. Även Aidsproblematiken nämns och problemen med föräldralösa barn, men i böckerna betraktas inte detta som problem utan mer som livets realiteter.


Om det finns någon som inte redan har läst Damernas detektivbyrå så måste ni göra det, det är helt enkelt jättetrevliga böcker som gör en glad till sinnet!!

Böckerna om Damernas detektivbyrå är följande ( i rätt ordning): Damernas detektivbyrå, Giraffens tårar, Vackra flickors lott, Kalaharis skrivmaskinsskola för män, Livets skafferi, I muntra damers sällskap, Lycka och ett par blå skor, Den gode maken på Zebra drive. En nionde är på gång, den kommer att heta Miraklet på Speedy motors.

Inga kommentarer: