fredag 14 november 2008

Enklaste skavgrytan

Jag gjorde ett orutinerat misstag igår. Tänk på att handtagen på gjujärnsgrytor blir VARMA, det gjorde inte jag. Jag skulle lyfta fram grytan på bordet men tog inga grytlappar. Det slutade med att jag tappade ut hela grytan på köksgolvet. Som tur var landade den rätt väg, så det blev tillräckligt mycket kvar för att vi skulle kunna äta oss mätta, men vi hade också skavgryta i hela köket, både på golv, väggar och möbler... Tyvärr kom jag mig inte för att fota incidenten. Det hade varit kul att visa!

4 port
400 g skav av valfritt kött
1 msk margarin

1 stor gul lök

2 msk vetemjöl

3-4 dl mjölk

1 köttbuljongtärning

salt, peppar

1 strimlad purjolök


Bryn skavet i margarinet i en stekgryta eller stekpanna med lock. Tillsätt löken och låt fräsa med till den är genomskinlig. Pudra på vetemjöl i grytan och rör om. Späd med mjölk och buljongtärning. Salta och peppra. Låt koka under lock ca 15 min. Rör ned purjon och låt den bli lite mjuk, men inte "sladdrig". Servera med potatismos och grönsallad med gurka och äpple.

Låt er inte avskräckas av den bleka bilden, det både ser ut och smakar godare än vad det ser ut som på bilden...

Inga kommentarer: