måndag 17 november 2008

Mat mat mat

Jag brukar ju vara en flitig förespråkare för säsongens mat, men nu gör jag ett undantag. Man ska ju inte kasta mat heller, utan försöka äta upp maten innan den blir för gammal. Jag har haft stor frysavfrostning och kylrengörardag idag. Frysen tror jag inte att jag har frostat ur sedan vi köpte den för ungefär tre-fyra år sedan, kylen däremot har jag faktiskt rengjort ett antal gånger.

När man går igenom sin frys så upptäcker man alltid en massa mat som man totalt har glömt bort att man hade. Ändå tror jag att jag har stenkoll på mina förråd. Nu hittade jag ett stort antal nerfrysta köttfärsslattar i varierande förpackningsstorlek, perfekt att ha i frysen, en liten slatt kan bli en varm smörgås till vegetarisk soppa, en stor slatt kan bli paj, piroger eller lasagne t.ex. Problemet med mina slattar var bara att jag inte hade märkt dem med datum, så jag hade ingen aning om hur länge de hade legat där längst inne i frysen. Samma med köttgrytor, perfekt att hitta en portion köttgryta att värma till middag och bara koka ny potatis eller ris till, om man bara hade en aning om vilken gryta det var och hur gammal den var. Nu kastade jag alla. Det är inte hållbar hushållning, så nu blir det skärpning på märkfronten, det är ett som är säkert.

Jag gjorde givetvis fynd som behövde och kan ätas upp också, bland annat en kälknöl och en påse strömming. Kälknölen gjorde jag i höstas, så den är ok och strömmingen är sedan i somras. Strömming fiskas ungefär vid midsommartid och eftersom den är en fet fisk brukar man inte rekommendera längre lagringstid än 3 mån i frys. Fett härsknar nämligen även i kyla, om än långsammare, och det gör att smaken blir lite unken, eller hur man ska beskriva det, med tiden. Hög tid att tillaga alltså. Dagens middag blir därför risgrynsgröt (hade ett mjölkpaket som precis passerat bäst före i kylen också) med sardiner och kälknöl på smörgås (brödet är till och med färskt!)

Inga kommentarer: