måndag 3 november 2008

Chocolate chip cookies



Kakorna blev inte så snygga, men gruvligt goda. De vita chokladbitarna och mandelbitarna gör kakorna kanongoda.




Receptet blir ca 40 kakor




200 g rumsvarmt smör


knappt 2 dl socker


3 dl havregryn


2 ½ dl vetemjöl


½ dl kakao


½ tsk hjorthornssalt


100 grovhackad vit choklad


ev. 100 g hackad mandel eller nötter




Blanda smör och socker vitt och pösigt. Rör ned övriga ingredienser. Rulla till valnötsstora kulor. Lägg dem med ganska stort mellanrum på en bakplåtspappersklädd plåt. Grädda mitt i ugnen i 200 grader ca 10 min. Låt kakorna svalna på plåten.

4 kommentarer:

Karolina sa...

Älskar sådana kakor, speciellt när man får doppa dom i härligt kaffe.
Tack för alla härliga recept du delar med dig av.

Anonym sa...

Nu är sista paketet packat. Går med posten imorgon!

// hemliga bokvännen

Catta sa...

Mmm,tur att jag är i Malmö när du bakar så goda kakor... Hade blivit svårt att hålla sig från dom annars. Kram!

Lisse sa...

Karolina: Kul om du uppskattar recepten! De var verkligen jättegoda att doppa i kaffe :-)

Bokvännen: Spännande! Då klanske jag får ett paket lagom till helgen!

Catta: Jag har hittat ett recept helt i din stil som du borde kunna äta, men jag måste pallra mig iväg och köpa ingredienserna och röra ihop kakan också!