tisdag 11 november 2008

En snabbis till Kalix

Halv tio på förmiddagen ringde telefonen. Det var sambon som hade glömt sina grävmaskinsnycklar i våran bil. Inga problem, om det inte hade varit för att sambon pendlar nästan femton mil den här veckan och han upptäckte nyckelfadäsen när han var framme på jobbet... Vad gör man, snäll och lydig sambo som man är, jag lastade bebis och hund i bilen och stack iväg på långstyrning. Femton mil, lämna nyckeln och femton mil hem igen! Det var riktigt trevligt faktiskt.

Ännu trevligare hade det varit om jag inte hade blivit tvungen att offra mina sista slantar (bokstavligt talat) på nya torkarblad till bilen utan istället hade kunnat spendera dem på Kalix nybyggda galleria. Nu skippade jag gallerian helt och hållet, varför utsätta sig för frestelse när man inte har några pengar? Däremot konstaterade jag att den inte var något vackert bygge rent exteriört. En tegelbunker med ett stort orange klot utanför. Det är säkert fint inuti, och de verkar ha fått dit en hel del trevliga kedjor. Kul för Kalix!

3 kommentarer:

Maud/En bok om dagen sa...

Det där klotet... Det kan ju inte vara konst??? Jag brukar acceptera de flesta konstigheter som just konst, men den där orange minigloben i galet format, den förstår jag mig inte på...

Lisse sa...

Jag funderade på om det är meningen att man ska gå in i det och hitta en skatt där, som glaspyramiden utanför Louvren i Da Vinci-koden. Men varför orange?

Maud/En bok om dagen sa...

Ja, varför just orange? Det kanske inte är ett konstverk. Det kanske är ett sponsorskrytbygge för någon suspekt apelsinjuice? Om man går in kanske man hamnar mitt i en kletig apelsin? Man gör det en gång, aldrig mer, och man skäms så mycket att man aldrig yppar för någon vad man har varit med om. Därför är alla som någonsin sett den där bollen smått förvirrade.
Kanske. ;-)