torsdag 20 november 2008

Parfymen av Patrick Suskind




Det här är en bok som får både ris och ros av mig. Själva ämnet den behandlar är intressant, hur viktigt är egenligen luktsinnet för oss människor? Hur påverkar det vårat samspel sinsemellan? Och faktiskt också, hur upplever en hund världen? För att börja med den sista frågan, som inte på något vis berörs i boken, ordet hund nämns nog inte ens, men huvudpersonen, Grenouille har det gemensamt med hundarna att luktsinnet är enormt välutvecklat och det viktigaste sinnet. Därmed får man också en liten inblick i hundarnas värld med den här boken.




Parfymen handlar alltså om Grenouille som föds i Paris slum på 1700-talet. Grenouille är speciell, han har nämligen ingen kroppslukt, däremot har han extremt välutvecklat eget luktsinne. Boken handlar om Grenouilles liv, från födelse till död.




Jag ska inte påstå att jag var överdrivet förtjust i boken, jag tyckte att den var ganska seg, den skulle ha vunnit på en annan dramaturgi, därför har det tagit lång tid för mig att traggla mig genom den. Och till och med i förmiddags, när jag hade kanske 30 sidor kvar att läsa tänkte jag att det här är då ingen bok jag kommer att rekommendera till någon som inte är väldigt förtjust i sega historiska romaner. Men slutet, det var så ovanligt att jag helt ändrade uppfattning om boken, nu när den är utläst känns den faktiskt bra.




Egentligen är hela boken ovanlig. Inte till formen, där är den tråkigt traditionell, men innehållet. Jag har inte sett filmen som kom för några år sedan, men jag skulle kunna tänka mig att den här boken vinner på att filmatiseras så att man får upp tempot lite. Slutsats: Historien är värd att ta del av, men välj filmen i stället för boken är mitt tips.

Inga kommentarer: