fredag 28 november 2008

Att skriva om böcker...

En bok om dagen funderar över hur bokbloggare skriver om böckerna de läser. Att bloggarnas bokrecensioner utgår från vilka tankar och känslor boken väcker hos just den personen just då, istället för djupa analyser av böckerna som vissa tunga dagstidningars bokrecensenter sysslar med. Vad är intressantast för läsaren? Även om jag bloggar för min egen skull, så har jag ändå någon tanke om att någon frivilligt ska vilja och orka läsa min blogg, annars kan jag ju lika gärna skriva dagbok (som jag också gör).

Jag tycker att det intressanta med böcker är just vilka tankar och känslor böckerna väcker, det är därför jag läser böcker, för att få en upplevelse av något slag. Upplevelsen kan vara olika beroende på vilken bok det är, vissa böcker väcker känslor, andra sätter ens tyckande och tänkande på prov. Det gör också att inriktningen på recensionen blir lite olika.

Jag har också märkt att jag skriver mer om böcker jag inte tyckte om, troligtvis för att det provocerar mig att jag inte gillade en bok och vill försöka bena ut vad det egentligen var för fel på den. Bra böcker är svårare att skriva om, både för att det kan vara svårt att sätta ord på exakt vad det är som gör en bok bra och för att jag inte vill avslöja för mycket om de bra böckerna, de vill jag ju att fler ska läsa och då kan jag ju inte ha berättat allt väsentligt.

Just nu håller jag på med två deckare, dels lyssnar jag på Jo Nesbös Ismannen som talbok samtidigt som jag jobbar på med lite julklappar och dels så håller jag på att läsa Karin Alvtegens Skugga. Recensioner kommer.

Inga kommentarer: