torsdag 13 november 2008

Skogspromenad

Idag var det stalldag igen! De har snöat i natt, så hela världen är alldeles vit. Genast blir det ljust igen. Sörlänningar som inte kan förstå hur vi norrlänningar står ut med de långa mörka vintrarna har svaret just där. Tack vare snön så är inte vintern så mörk. Det är hösten som är mörk. Om det dessutom är fullmåne eller norrsken så kan det faktiskt kännas ljust ute fast det är mitt i natten. Det måste vara värre att genomlida vintern i de delarna av vårt land som har gråa vintrar med regn, blåst och dimma. Torr klar kyla är betydligt enklare att hantera.

Precis så var det ikväll. Ganska kallt, men den här gången hade jag MYCKET kläder, på överkroppen underställ, t-shirt, ullunderställ, fleecejacka och fodrad vinterjacka, nämnd ordning. På benen hade jag underställ, ullunderställ och fleecefordrade vindbyxor. På fötterna ullstrumpor och kängor, på huvudet hade jag min stallmössa, en toppeluva a´la 70-tal som gör reklam för ett av stadens största skojarföretag på den tiden och på händerna hade jag tunna fingervantar och tunna vindtäta handskar utanpå. Just så var det man klädde sig när det är kallt. Tänk att man glömmer varje år!

Hästen hade inte hunnit få på sig vinterskorna ännu, så det gick inte att rida, istället tog vi en skogspromenad i grimskaft. Det var så enormt vackert, månljuset gör så speciella skuggor och frosten på träden gnistrade och glimmade. Dessutom är det så enkelt att hitta när det ligger några centimeter snö på alla stigar, de syns som vita band på marken. Det enda jag ångrar är att jag inte gick en längre promenad!

Jag försökte fota, men mobilkameran fixade inte att knäppa en landskapsbild i mörker, bilderna blev alldeles svarta, inte ens månen kom med :-(
Ni får helt enkelt använda fantasin och föreställa er hur det såg ut!

Inga kommentarer: