tisdag 25 november 2008

Orientalisk köttgryta

Det här är en av få köttgrytor som jag alltid gör efter recept. Receptet kommer från mina elevers hemkunskapsbok och trots att den går snabbt att laga och innehåller enkla ingredienser, så är det en riktig festgryta! Däremot kan det diskuteras hur orientalisk grytan är, kryddorna är lite asieninspirerade men nog känns den ganska svensk tycker jag.

4 port
400 grytbitar skinkstek eller bogfläsk
1 gul lök, hackad eller strimlad
1/4 vitkålshuvud eller ca 400 g strimlas
1 msk margarin
2-3 tsk curry
1 tsk salt
½ tsk peppar
1 tsk paprikapulver
1 tsk ingefära
½ tsk vitlökssalt
1 ½ msk vetemjöl
1 buljongtärning
½ l vatten
1 dl lätt creme fraishe
ev. soja
1 äpple
½ paprika

Bryn köttet i margarinet i en stekgryta. Sänk värmen något och låt löken, vitkålen och curryn fräsa med. Tillsätt salt och resten av kryddorna. Strö på vetemjölet och späd med vatten och buljongtärning. Låt grytan koka ca 15 min under lock. Rör om någon gång. Tärna äpplet och paprikan. Tillsätt, creme fraishe, soja om du vill och äpple- och paprikabitarna. Låt allt bli genomvarmt. Servera med valfri råkost och ris.

Tyvärr så hann vi äta upp grytan innan jag kom på att jag skulle ha fotat den. Sorry!

Inga kommentarer: