söndag 16 november 2008

Investeringar

Den här helgen har vi (sambon, jag har inga pengar) gjort två investeringar som inte skulle ha gjort om vi inte hade fått barn. Det ena var en ny bilbarnstol till bebisen. Meningen är att hon ska kunna sitta i den till hon blir några år gammal.



Det andra var en skoterpulka. Jag har envist vägrat att ha skoter med dubbeldyna, alltså en skoter som rymmer två passagerare, eller en pulka att åka i. Jag tycker nämligen inte om att åka, jag vill ha kontroll och köra själv. Jag känner min karl och vet att han vill inte heller gillar att åka skoter, bara att köra, och därför har vi alltid kört var sin. Men när man har en bebis så måste någon åka med henne. Jag har alltid sagt att jag slutar köra skoter om jag ska vara tvungen att åka omkring i en pulka. Å andra sidan, om man bor i en kommun som statisktiskt sett har snö 6-7 månader per år, så måste man ju ha något att roa sig med under de månaderna, så jag kommer nog inte att kunna avstå skoterlivet helt och hållet.



Det är inte direkt läga att fara på 15-milaturer med bebis och pulka. Skoterlivet kommer inte att bli lika kul. Jag har nämligen alltid haft filosofin att om man ska en kortare sträcka än en mil så är det roligare att åka skidor, så våra skoterturer har alltid varit långa. Skidåkningen har byggt på att sambon inte gillar skidåkning, så han har kört skoter även korta turer med all mat.



Fördelen med vårt nya mer kortdistansigt skoterliv blir två. Det kommer att bli MÅNGA tusenlappar billigare under en vintersäsong och vi kommer att belasta miljön väldigt mycket mindre. Kanske kommer jag helt att sluta med skoter och bara åka skidor, så får sambon köra mat och unge dit vi ska. Då kommer jag och hunden att få bra motion dessutom.



Två investeringar som vi kommer att ha nytta av i flera år har vi då gjort i helgen, det är säkert. Och att vi har fått tag på både en fin barnstol och en väldigt fin skoterpulka, det är också säkert!

Inga kommentarer: