torsdag 6 november 2008

Det som aldrig sker av Anne Holt


Jag lånade Anne Holt på bibblan för någon vecka sedan. Men jag tror att jag vill vänta lite med att läsa fler deckare. Jag blev nämligen illa berörd när jag läste den här boken. Det är absolut inte bokens fel, den är ungefär som deckare brukar vara, ruggiga mord, poliser som drabbas personligen av mördarens framfart och villospår. Nej det som gör mig illa berörd, det är det faktum att verkligheten har överträffat dikten. Jag tänler givetvis på Carolinfallet. Idag har det varit presskonferens igen, och det konstiga med det här fallet är att det bara blir oklarare och oklarare. I de flesta deckarna är upplösningen av gåtan att mördaren hittas, men i Carolinfallet började gåtorna när mördaren (mad stor sannolikhet, han är ju inte dömd än) greps. Hur som helst så kändes det osmakligt att läsa en påhittad mordhistoria när det finns en verklig så nära inpå.


När det gäller "Det som aldrig sker" så handlar den om serie av kändisar som mördas brutalt och skändas symboliskt. Boken har alltså ingen likhet med Carolinfallet på något vis. Inger Johanne vik, som nyss har fått barn tillsammans med kriminalkomissarie Yngvar Stybö (fast norskt ö) kan inte undgå att bli indragen i arbetet med att lösa seriemorden. Det visar sig att hon också har personligt intresse av att lösa morden.


Jag tycker att detta är en helt ok deckare. Den sticker inte ut från mängden, men intrigen hänger ihop och ledtrådarna kommer med jämna mellanrum så att man som läsare alltid vet lite mer än detektiverna. Precis som det ska vara i deckare med andra ord. Men med ett litet plus för slutet. Sista meningarna i boken lämnar en liten kall kåre efter sig...


Jag är ingen Anne Holt expert, och jag tror inte att jag har läst så fasligt många av hennes böcker, men jag blev förvånad över att Inger Johanne Vik hade man. Jag har nämligen för mig att hon är lesbisk. Har Anne Holt skrivit någon annan deckarserie med en lesbisk huvudperson eller blandar jag ihop Anne Holt med någon annan författare? Eller har Inger Johanne visat sig vara bisexuell i någon tidigare bok? Finns det någon därute som har koll på hur det hänger ihop?


Inga kommentarer: