lördag 29 november 2008

Gammaldags pepparkakor

Här kommer receptet till min pepparkaksdeg. Det blir en stor laddning deg, närmare ett kilo skulle jag tippa, så är man en normalambitiös pepparkaksbagare så är halv sats lagom. Jag brukar göra en hel sats deg och ge hälften till min bror. Degen blir väldigt hållbar, den håller minst två veckor i kylen, så jag brukar baka någon plåt lite då och då under hela advent, men så är jag ett pepparkaksfreak, älskar både att baka och att äta pepparkakor.



Blanda i en kastrull:

2 ½ kkp (kaffekoppar av den gamla modellen) socker

1 kkp vatten

1 kkp sirap

2 tsk ingefära

2 tsk nejlika

4 tsk kanel

1 tsk kardemumma



Koka upp kryddblandningen, låt svalna. Rör ner:



250 g margarin, inte smält

1 msk bikarbonat

ca 14 dl vetemjöl



Sätt degen i en plaspåse och låt vila i kylen några timmar upp till någon vecka.

Grädda i 200 graders ugnsvärme ca 7-8 min. Låt svalna på plåten, annars blir kakorna mjuksega istället för knapriga.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för receptet, det här skall provas. ;-)