tisdag 25 november 2008

Pysseldag

Man kan inte beskylla mössan för att vara utan styrsel! Funderade faktiskt på att virka hattbrätten på den, men det får bli nästa projekt i så fall!





All snö som har kommit, plus besök på julmarknad har satt igång min pysselådra igen! Idag har jag virkat en mössa av lovvikkagarn. Som vanligt när jhagh väl får en idé, ska den verkställas NU, så jag gav mig inte tid att fara in till sta'n och köpa något nytt, häftigt garn utan jag gjorde en djupdykning i pysselgarderoben och hittade några halva nystan med garn. Det blev en mössa i rött så långt det röda garnet räckte, sedan bytte jag helt sonika färg till ullgrått. Som av en slump är min vinterjacka just röd, grå och vit. Skarven blev inte så vacker, den hamnade mitt på ett varv, så jag tror att jag ska virka en svart blomma och sätta där.








På eftermiddagen har bebisens kusin, storasyster S varit hos oss. Vi började med att måla några vackra akrylmålningar på Corn flakeskartong. Sedan bytte vi till pepparkaksbakning. Varje gång jag plockar fram mina pepparkaksformar för året blir jag lika frvånad över vilka motiv jag har.Jag brukar nämligen köpa roliga pepparkaksformar när de rear efter jul, och med åren har det faktiskt blivit en liten samling. Det här året ska jag försöka få tag på en krokodilform från Indiska. Förra årets investering måste ha varit gubbe, gumma och gris i jätteformat. Tjejerna,S och hennes kompis E, var jätteduktiga pepparkaksbagare och medan vi bakade sjöng vi om sockerbagaren, se det snöar, nu är det jul igen och alla andra julsånger vi kunde komma på.


De små gubbarna och gummorna är normala, då ser ni hur kingsize-gubbarna ser ut.




När jag nu är i virkilet igen så har jag faktiskt fått några julklappsidéer, men de ska jag inte avslöja här.

1 kommentar:

Maud/En bok om dagen sa...

Hörru, pysslerskan: läser du på FC om bokcirkeln? Vi håller på och bestämmer om ny dag...