söndag 30 november 2008

Advent!




Nu är huset julpyntat, den första omgången pepparkakor är bakade, glögg har pimplats både fredag och lördag, några decimeter julsnö ligger på marken och mer kommer hela tiden, kort sagt, jag är redo för advent! Jag har inte bakat något saffransbröd, jag brukar inte baka så mycket inför advent, man hinner bara äta upp allt innan jul då, det är extra tydligt nu när jag är hemma på dagarna, jag gör inget annat än fikar känns det som. Lika bra att inte ha något fika hemma.



Men jag brukar baka en sockerkaksaktig saffranskaka till advent. Jag har haft saffran skrivet högst upp på handlingslapparna i flera veckor redan, men tror ni att det finns någon saffran i det här huset nu till advent? Icke sa Nicke. Det är helt omöjligt att komma ihåg när jag står i kassan. Även om jag har tänkt på det när jag har stått i kön så har det hunnit flyga ut ur huvudet när jag väl är framme vid kassan. jag ska göra ett försök att fara enkom för saffranet till affären idag, men det är inte alls säkert att jag kommer hem med saffran för det!



Idag är det skyltsöndag, så vi ska fara in till sta'n en sväng och titta på folk och i affärer. Tidigare var skyltsöndag en form av julmarknad där föreningar och skolklasser kunde sälja knäck, lotter, kransar och annat för att få ihop en slant. Det är säkert svårare idag när alla affärerna är öppna. Vi ska köpa en sak, något så oglamoröst och ojuligt som linsvätska. Där ser man vad det har blivit av skyltsöndan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är likadan när det gäller att inhandla saffran, kommer på det försent - förbi kassan :-D

Maud/En bok om dagen sa...

Du har en utmaning inne hos mig!