onsdag 3 september 2008

Virkad dörr- eller badrumsmatta



Igår blev min mormorsrutematta färdig. Faktiskt blev jag riktigt nöjd med resultatet. Det var ett tag där som jag kände mig lite skeptisk till hela idén, men det blev bättre när jag hade pusslat ihop bitarna och virkat ihop dem. Det blev en ganska "rå" finish på den här mattan, de mönstrade trasorna i lite jordiga färger och att jag virkade ihop mattan från rätsidan bidrog till det.

Däremot har jag gjort en liten miss. Jag har nämligen ingenstans där den passar. Är det någon som behöver en matta som du är garanterat ensam om? Maila mig på lisseochp@hotmail.com


Jag har virkat en hel del av mattrasor så jag tänkte dela med mig några tips om man vill testa:


Använd grov virknål, jag använder Inoxal nr 7.


Det går bäst och blir bäst resultat om man virkar med trasor av stretchigt tyg som inte remsar sig, typ gamla t-shirtar o dyl. Även tunt bomullstyg, typ lakansväv funkar bra.


Undvik frotte! Det "smular", dessutom går det jättetungt att virka av.


Var inte rädd för att använda mönstrade tyger.


Inga kommentarer: