onsdag 24 september 2008

Mandeltårta med vinbär




Det är många födelsedagar nu i slutet av september så för att omväxla till alla gräddtårtor bakade jag den här supergoda söt-syrliga mandeltårtan till sambons födelsedag. Snyggast blir det om man har en form med en upphöjning i mitten, jag har fyndat min på loppis för en femma, men det finns nytillverkade i teflon också.



Botten:

300g mandelmassa

3 ägg

½ krm bittermandelessens



Sätt ugnen på 200 grader. Kör alla ingredienser i matberedare till en jämn smet. Häll i smord bröad form och grädda 15 min.


Kolasås:

2½ dl mellangrädde eller 1½ dl vispgrädde + 1 dl mjölk

½ dl socker

½ dl sirap


Blanda alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull. Koka upp under omrörninng och koka ganska häftigt till massan är seg och ljusbrun, ca 10 min.


Häll kolasåsen över den gräddade tårtbottnen. Garnera med röda vinbär eller lingon. Servera med vispad grädde.

Inga kommentarer: