lördag 13 september 2008

Om jag kunde drömma av Stephanie Meyer


Boken som vi hade läst inför gårdagens bokcirkelträff var Om jag kunde drömma av Stephanie Meyer. Det är en ungdomsbok som handlar om en kärlekshistoria mellan en en helt vanlig tjej och en vampyr.


Att läsa den här boken var en nostalgitripp, och hade jag varit i nedre tonåren hade jag älskat den här boken. Det är samma vampyrmyt som i Anne Rices böcker från början av nittiotalet, med vampyrer som rör sig mitt ute bland oss helt vanliga människor. Även vampyrernas etiska dilemma om att äta människor för att överleva eller ej är gemensamt för Meyer och Rice. I Meyers bok är det kärlekshistorien som är i centrum och den stora frågan är naturligtvis när kommer vampyren Edward inte att kunna hålla sig utan bita Bella? När kommer de bokstavligen att få leva lyckliga i evig tid? Mer romantiskt än så kan det knappast bli!


Om jag kunde drömma är första delen i en serie, det finns sammanlagt tre böcker på svenska och en fjärde finns utgiven på engelska. Dessa böcker måste ha blivit mycket mer populära än vad förlagen hade räknat med, för den boken som vi har läst finns just nu inte att få tag i på svenska. Tyvärr kommer den på film snart. Jag tycker att det är så himla synd att alla bra böcker ska filmatiseras så snabbt, varför kan man inte ge fler chansen att upptäcka böckerna först?

Inga kommentarer: