söndag 7 september 2008

Matförråd







Den här helgen har gått i matförrådens tecken. Sambons jaktlag har skjutit två älgar som styckades och paketerades igår kväll. Med 17 kg köttfärs och minst lika mycket hela köttbitar så kommer vi knappast att behöva svälta den här vintern heller. Åtminstone inte så länge det inte blir ett långt strömavbrott. Medan jaktlaget styckade passade jag på att ta tag i mina nässlebuskar med svarta vibär. Beväpnad med huvtröja och tjocka arbetshandskar fick jag börja med att rycka nässlor. Lyckades trots "skyddsklädseln" ändå bränna mig både här och där, bland annat på örat.




När bebisen vaknade från förmiddagsvilan släppte jag vinbärsplockningen och åkte iväg till svärföräldrarna och älgköttet. 3 timmar senare var allt paketerat och klart. Hem igen och fortsätta med vinbären. När båda buskarna var renploclade satte jag igång saftmajan. Den här gången använde jag samma recept som jag lade ut på bloggen tidigare i veckan men jag använde svarta vinbär och bytte ut citronen mot lime, en per kilo bär. Det blev helt suveränt, limen och de svarta vinbären gifte sig perfekt smakmässigt. Dessutom doftade det underbart av lime i hela köket medan jag kokade saften. Nu har vi frysen full med älgkött och källaren full med saft!





När jag plockade vinbären insåg jag att våra vinbärsbuskar var i stort behov av en ansning, inte minst för att sambon tyckte att mina vinbärsbuskar var en perfekt plats som snöupplag i vintras. Idag har vi klippt gräset, och jag har klippt buskar. Jag har ingen aning om hur man beskär vinbärsbuskar på bästa sätt, inte om när heller.Men på söderläge på tv har jag för migatt de sa något om att man ska beskära vinrankor efter att man har skördat. Vinrankor - vinbär - sak samma? Jag beskar efter teorin alla kvistar som inte växer uppåt ska bort. Buskarna blir i alla fall väldigt fina till formen och än har ingen dött, så jag kör på den linjen.


Tomatplantorna som precis har blommat och som bara har hunnit få några enstaka minimala kart har fått flytta in. Det blir intressant att se om de dör av värmechock?



Ute i trädgården passade jag på att ta lite bilder också så här mitt mellan sommar och höst.

Inga kommentarer: