onsdag 10 september 2008

Påbörjade ett stickprojekt

Men det funkade inte. Jag visste inte att multfärgade garner var så anpassade till ett visst ändamål. Tänkte att jag skulle sticka ett par sockar efter ett mönster som jag hittade på nätet. Mönstret var på engelska (bara det...) och var dessutom stickade i ett garn som inte verka gå att få tag på i hela sverige. Inte via nätet i alla fall. Snål som jag är trodde jag att det skulle funka lika bra med vilket multfärgat garn som helst. Så jag for iväg till vår lilla ICA-butik och köpte ett nystan för 22 kronor. Skyndade mig hem och satte igång att sticka. Fem upprivningar senare blev jag tvungen att acceptera faktum, det funkade inte.

Poängen var att man skulle sticka mönsterstickning i ett zick-zack-mönster med två nystan av samma multifärgade garn men med infärgningen i "otakt". Enligt min logik borde mönstret då framträda med vilket garn som helst, men det gjorde inte det. Jga var så laddad för mitt projekt, så jag blev grymt besviken när fick ge upp.

Nu blir det helt vanliga sockar stickade i garnet (har jag köpt det måste jag ju använda det) och det visade sig att när jag bara stickade på, helt utan att försöka med något mönster eller annat överkursande så bildas det ett jätteläckert zick-zack-mönster. Tala om att gå över ån efter vatten!

Inga kommentarer: