torsdag 18 september 2008

Höstpynt

Idag fick jag äntligen inspiration till att putsa fönstren och fixa till i köket. Jag kastade bort en av mina risigare blommor. Det är ovanligt för att vara jag, jag brukar inte klara av att kasta bort en blomma förrän jag är helt säker på att den är stendöd. Jag hittade massvis med döda flugor i fönsterbrädan bakom arbetsbänken + i högsta grad levande spindel. Regnar det imorgon kan ni lista ut varför.


Gardinerna blev några retrogardiner som jag fick av svägerskan C förra sommaren. De blev riktigt mysiga i köket. Problemet var att jag bara hade gardiner till ett fönster. Tanken var nämligen att jag skulle ha dem i ett annat rum. Men vem har hindrats av sådana bagateller? Jag tror att det skulle bli fint med en virkad gardinkappa i sjuttiotalsbrunt eller sjuttiotalsgult. Någon sådan har jag inte.


Första tanken var att jag skulle virka en. Det innebär två prolem. För det första, hur får man tag i virkgarn i nämnda färger? Och för det andra, innan jag skulle ha hunnit virka en hel gardin skulle jag vara så groteskt less på sjuttiotalsretro att hela jobbet blir förgäves. Lösningen blir att jaga på second hand affärer. Med tanke på hur populära sådana gardiner var för sådär trettiofem år sedan och hur impopulära de är idag borde alla second hand affärer vara översvämmade av sådana gardiner. Men efter ett besök på den största second hand affären i sta'n fick jag fara hem tomhänt. Jag ska jaga vidare imorgon.


Det svåra med second hand är ju annars att det inte alltid är så enkelt att hitta något speciellt vid ett speciellt tillfälle. Second hand handlar mer om att ramla över det man inte visste att man behövde, eller att ha tålamod att leta länge efter en speciell pryl. Så min gardinjakt kanske är dömd att misslyckas. Jag har ett ställe till att leta på, nämligen stugan. Det kan vara det säkraste kortet. Fortsättning följer.

2 kommentarer:

Maud/En bok om dagen sa...

Vet du, det som är allra märkligast är att alla de där färgerna som i alla andra sammanhang är helt stendöda - de lever och frodas i just virkgarnsvärlden! Till och med smutsgammelrosa finns att få tag på och det är liksom ett tecken på att verkligen alla färger finns...

Ett snabbt smakprov här:
http://www.garngrossisten.se/index.php?option=com_phocagallery&view=category&id=15&Itemid=44

Jo, jag vet vad klockan är. ;-)

Lisse sa...

Det är nog så, men jag kommer hur som helst inte att hinna virka klart en hel gardin innan mitt retro-il har tagit slut. Ska hur som helst gå in och kolla länken, kanske jag hittar sockgarnet som funkar mönstret som jag har fastnat för!