tisdag 2 september 2008

Blåbärstips

Nu är det grevens tid för den som vill plocka blåbär. Ni som är sugna på att ta er ut i skogen eller för er som redan har fyllt frysen kommer här lite tips på vad man kan göra av alla blåbär.

Det kommer nya rön hela tiden om hur nyttiga blåbär är. Att råa blåbär sätter fart på trög mage och att kokta bär stoppar diarré vet väl de flesta. Men blåbär ska också vara väldigt bra för synen, de innehåller många olika antioxidanter som kan hindra cancer både här och där och det senaste jag hörde var att ett dricksglas (2 dl) blåbär om dagen kan hålla blodsockret stabilt för diabetiker (och förstås vi andra). Så ut i skogen och plocka bär!

Att man beräknar att bär för miljoner ruttnar bort i skogarna samtidigt som vi köper bär importerade från Östeuropa är ju också ett skäl så gott som något att plocla blåbär.

OBS! recepten är konstruerade från minnet, så ha lite fingertoppskänsla när det gäller mjöl och potatismjölsmängden i grötarna och krämen, den är rätt när konsistensen är som ni vill ha den.

Min personliga favorit just nu är blåbärshavregröten. Kanongod frukost eller lättlunch!







Blåbärshavregröt 1 port

3/4 dl blåbär

3/4 dl havregryn

1 nypa salt

2 dl vatten


Kokas i micron ca 3 min. Strö på ett tunt lager socker på gröten så framträder blåbärssmaken bättre. Servera med mjölk.





Norrbottnisk blåbärsgröt ca 4 port

1 l blåbär

vatten så det täcker bären

½ tsk salt

½ dl socker

Vetemjöl


Koka allt utom mjölet i ca 5 min. Tillsätt mjölet genom en sil (annars blir det klumpar) under omrörning till lagom grötkonsistens. Ca 2-3 dl kan vara lagom. Koka 5 min till på svag värme. Om gröten har "mjölsmak" så har den kokat för kort tid. Servera med mjölk och extra socker om det behövs.



Blåbärskräm 3-4 port


ca 5 dl blåbär

Vatten så det täcker bären

2 msk socker

½ dl potatismjöl + 1 dl vatten


Koka bär, vatten och socker några minuter. Dra kastrullen av värmen och tillsätt potatismjölsblandningen under omrörning. Om krämen verkar bli för tjock, ta inte allt potatismjöl, om den verkar tunn, ta lite mer potatismjöl utblandat i vatten. Koka upp krämen till första bubblan visar sig. Lägg på ett lock och låt svalna. Servera med mjölk. Om man vill ha extra god kräm kan man blanda lite röd saft i vattnet innan kokning och ev. minska på sockret.



Blåbässmoothie 1 stort glas

1 dl frysta blåbär

1 dl mjölk

1 dl yoghurt

1 tsk vaniljsocker


Kör allt i matberedare eller med stavmixer. Den här smoothien blir tjock, nästan som glass, supergod som mellanmål.



Blåbärskaka

Gör en vetedeg enligt anvisningarna på mjölpåsen. Tryck ut degen i aluminiumformar eller i en långpanna. Häll över ett rejält lager blåbär. Blanda socker med lite potatismjöl (någon matsked) och strö på. Pensla kanterna med ägg och strö pärlsocker på. Grädda i 225 grader mitt i ugnen till kakan/kakorna har fin färg. Servera med glass, vispad grädde eller vaniljsås.



Blåbärsknäck

Blanda 3 dl havregryn, 3/4 dl socker och 1 msk sirap med 100 g smält smör eller margarin.


Smörj en ugnsfast form och häll ett ganska tjockt lager blåbär på botten. Bred havresmeten över blåbären och grädda i 225 grader ca 15 min eller tills kakan är gyllenbrun. Servera med glass eller vaniljsås.



Blåbärssylt ca 1 liter

2 liter blåbär
6 dl socker byt ev. ut en del av sockret mot syltsocker så blir sylten fastare
½ dl vatten
natruimbensoat eller Atamon enl. anvisningar på förp.

Sätt glasburkar i kall ugn och värm upp den till 125 grader. Låt burkarna ligga i ugnen (med locken avskruvade) medan sylten kokar. Då spricker de inte och blir dessutom desinficerade. Häll inte varm sylt i plastburkar, de kan smälta.

Koka bär och vatten ca 10 min. Tag grytan från värmen, häll i sockret lite i taget. Koka upp och koka försiktigt ca 5 min. Ta bort ev. skum. Ös upp sylten på varma glasburkar, ändå upp till kanten. Skruva på locket och vänd burken upp och ner. Då bildas vacum när sylten kallnar = längre hållbarhet. Förvara mörkt och svalt. Koka hellre flera små laddningar sylt än en stor om du har mycket bär. Sylten har en rendens att bli lösare ju större sats man kokar.

2 kommentarer:

Catta sa...

Jag kan skriva under på hur mumsig gröten är, jag misstänker att det är min lilla tumme som sticker fram... Sen vill jag TACKA för att du åtminstone ger en hint om det handlar om msk eller dl, jag saknar "fingertoppskänslan" vad gäller matlagning. Det är som Alice och färsk ingefära, inte ens hunden gillade det... Kram!

Lisse sa...

Ja, någon ledtråd kan man ju behöva när det gäller mängder! Framför allt om man aldrig har lagat maträtten förr.