onsdag 11 augusti 2010

Trendig trädgård


Jag har från flera säkra källor hört att det är vildvuxna trädgårdar som gäller i år. Jag ska bara visa er exakt hur trendig jag faktiskt är! Dessutom ska ni få se vad det har blivit av det som jag planterade i början av sommaren. Vill ni se före-bilder, klicka här.


Det här är den delen av min gräsrabatt som jag snabbfixade med hjälp av tidningspapper och kompostjord i våras. Det funkade klockrent, inget ogräs har trängt igenom. Däremot har mina blåklint inte kommit upp alls. Lövkojorna som jag drev upp själv från frön har faktiskt blommat lite i den här rabatten, men inte har det direkt varit någon anslående syn. Jag satte lövkojor i alla mina rabatter och blomlådor, det är bara dessa som över huvud taget har blommat. Fel på fröna eller på trädgårdsmästaren? Eller var det försommarens bladlusepidemi som åt upp löven på lövkojorna? Jag kommer hur som helst inte att satsa energi på att odla lövkojor fler gånger.



Samtidigt som jag fixade till rabatten på bilden ovan anlade jag en pallkrage enligt samma metod. Rättikan växer så det knakar ovan jord, själva roten, den man äter är fortfarande bara cm-stor och extremt stark. Salladen blev tråkigt nog ingenting alls, förmodligen var fröna för gamla. Morötterna har kommit upp men kvävs nog av sina grannar rättikorna för morotsblasten är fortfarande liten och förkrympt. Eller också har jag lyckats plantera någon extremt sen sort.

Här har ni min trendigaste (mest vildvuxna alltså) rabatt i sin helhet.

Om man tittar lite närmare så finns det en hel del guldkorn bland ogräset, bland annat har jag hela min kryddodling där, chokladmynta, timjan och citrontimjan, oregano, lavendel och gräslök. Det ni ser på bilden är ffröblandning för att locka fjärilar. Även här använde jag metoden med tidningspapper och planteringsjord direkt ovanpå ogräs och allt i rabatten, sen sådde jag fjärilsblandningen som storasyster fick i mitt bokutbyte i våras. Verkligen jättesöta blommor, hoppas att i alla fall några av dem fröar av sig och sprider sig i min kära slänt. Jag gjorde likandant på en annan fläck i samma rabatt där jag planterad vallmofröna från Skåne som också kom i det vårskäna bokpaketet. Tyvärr blev det inget alls av dessa, kanske är det för bistert klimat här uppe för skånsk vallmo??

Några närbilder på storasysters fjärilsblommor:






Det var också andra året jag har haft ett jordgubbsland. Ett litet ett i en pallkrage men det har blivit en del jordgubbar bara av det lilla, nästa år lutar det åt att jag anlägger en pallkrage till för gubbar. Det vore så himla gott att kunna frysa in till vintern eller koka egen jordgubbssylt!




Inga kommentarer: