torsdag 26 augusti 2010

Tårtgeneralen av Filip Hammar och Fredrik Wikingsson



Jag är ingen jättefan av Filip och Fredriks tv-program, men serien de hade för några år sedan om udda personligheter runt om i Sverige - Hundra höjdare, har jag för mig att det hette, det tyckte jag var riktigt bra. Det programmet var för det mesta gjort med en lagom blandning fashination och respekt även om jag tycker att det ibland passerade gränsen till "freak show". Boken Tårtgeneralen är en fördjupad Hundra höjdare kan man säga. De har helt enkelt plockat ut en av alla dessa original, HasseP från Köping, och skrivit en del av hans livs historia. Samtidigt är det berättelsen om en ganska liten, ganska vanlig svensk stad, Köping.

Berättelsen utspelar sig 1984. Jan Guillou utnämner Köping till Sveriges tråkigaste stad i tv-programmet Rekordmagasinet. Detta utnämnande i kombination med IKEAs stängning samma år får Köping att helt tappa luften och självförtroendet som stad. Den relativt nyinflyttade Hasse P, han är vad jag skulle vilja kalla en riktig lirare, klarar inte riktigt av att se vilken sordi detta lägger på staden så redan dagen efter "Gilljos" utnämning har han planen kvar. Han ska bygga världens längsta smörgåstårta för att ge Köping upprättelse och sätta staden på kartan för ett bra tag framåt. Detta kommer att förändra livet både för Köping och för Hasse P.

Tårtgeneralen är en tragikomisk berättelse om en väldigt ovanlig man. Det är en underhållande berättelse om en väldigt ovanlig person men det är ingen rolig bok, utan en riktigt tragisk berättelse. Den är välskriven och Hasse P skildras hela tiden med respekt men inte okritiskt. Sammantaget en riktigt bra bok. Min pocketupplaga innehöll en hel del extramaterial och den rekommenderas till bokcirklar. Det tror jag också att den kan passa bra till. Det finns till och med diskussionsfrågor för bokcirklar i slutet! Dessa frågor låg dock över min intellektuella nivå!

Inga kommentarer: