tisdag 10 augusti 2010

Man kan inte lyckas varje dag


Ett projekt som har tagit hela sommaren är äntligen färdigt! Klänningen som jag har stickat till lillasyster tog en hel evighet och var ett av de tristaste projekten jag har gjort på länge. Anledningen är att kjolen var väldigt vid och garnet var väldigt tunt, så det tog lång tid att sticka. Tur att den var randig så att det ändå blev någon variation i stickandet. Det bittra är att nu när klänningen äntligen är färdig känner jag mig inte särskilt nöjd med den. Färgerna blev snygga och modellen och den lilla blomman var fin men beskrivningen var dåligt utprovad eller något, för den evinnerligt vida kjolen blev alldeles för vid tyckte jag och överdelen, själva linnet, fick också dålig passform, både i vidden och runt linningarna i halsen och ärmhålen. Det saknas en detalj som  jag inte har fått dit än, det är en gummisnodd precis i skarven mellan livet och kjolen, lite bättre kommer det att bli då, men inte ens en så liten unge som min kan leka eller röra sig med en så vid och tjafsig kjol runt kroppen. Trist men sant, den här klänningen kommer att bli en hyllvärmare.

Beskrivningen kommer från Järbos gratismönster på nätet. Kanske har den dåliga passformen med garnet att göra, den skulle egentligen ha stickats i Baby pascal men det fanns i så sanslöst bleka och trista färger att jag köpte ett annat garn, Himalaya Mercan för att få exakt de färgerna som jag ville ha. Det är ett syntetgarn som ska vara antibakteriellt säkert pissdåligt för miljön men faktiskt i riktigt skön kvalla.

Klänningen på sin ägare. Titta hur den hänger runt halsringningen och i ärmhålen. Bortse från att färgkombinationen med tröjan under inte var någon höjdare är ni snälla...


Idag har jag varit på Noliamässan och förutom en massa mat köpt färgglatt garn att virka amigurumis i. 10 kronor nystanet, det tyckte jag var riktigt fyndpris!

Inga kommentarer: