torsdag 22 april 2010

Så ett frö

Trädgårdsarbete är inte ett av mina största intressen. Däremot råkar jag äga ungefär 1500 kvadratmeter trädgård, och jag är intresseerad av att vara utomhus på min trädgårdsyta så då följer att minimum av trädgårdsarbete antingen jag vill eller ej. Ett intresse som går i vågor är att plantera. Ibland när jag besöker en affär som säljer fröer och lökar kan jag bli blixtinspirerad och köpa på mig ett gäng. Tyvärr är det inte säkert att odlingsinspirationen kommer samma år som köplusten. Det innebär att jag har massvis med fröer där bäst- föredatum har gått ut men som aldrig har blivit planterade. Ibland, som idag, kan odlingsilet komma helt utan förvarning och i vår har jag inte köpt ett enda frö ännu.

Alltså gjorde jag en burkrensning. Fram med krukor och jord och så pillade jag ner fröer för brinnande livet. Såjord är inte heller något som finns som någon basvara hemma hos mig, däremot hade jag handlat många säckar plantjord förra våren utan att jag nästan satte en enda planta, så den fick funka som såjord (det var för övrigt samma jord som jag använde när jag planterade om blommorna för några veckor sen). I höstas köpte jag på mig ungefär 50 tulpan- och narcisslökar som aldrig kom ner i jorden. Jag ska testa att plantera dem nu i vår och se om de vill växa desutom har jag satt några i en kruka och det har faktiskt börjat sticka upp en liten grodd där! 


Nu gäller det bara att hålla i och vattna så ska jag snart kunna skörda både persilja, timjan, sallad och blommor (vilken sort har jag glömt). 

Inga kommentarer: