söndag 29 augusti 2010

Körsbärsfrossa

(på en liter bär...)

De enda bären jag har fått in detta år är körsbär. Igår var jag ute i ösregn och plockade av vårt körsbärsträd. Jag är oerhört stolt över att det för första gången ger så pass mycket bär att det går att göra något av dom. Förra året fick vi 11 körsbär, ja, jag räknade. Många gånger. Då åt kusinerna och storasyster upp alla.

Detta år fick storasyster och jag ihop en hel liter bär när vi länsade trädet. Av denna heliga liter kokade jag sylt. Körsbärssylt är extremt exotiskt för mig, har bara ätit det en gång tidigare, det var i Ryssland. Den sylten kommer jag ihåg som väldigt, väldigt fast, mer som marmelad i konsistensen. Min sylt blev väldigt lös, förmodligen skulle syltsocker passa bättre om man vill ha en fastare sylt.




Körsbärssylt grundrecept
Börja med att sätta in rena torra burkar med lock i kall ugn. Sätt ugnen på 100 grader och låt burkarna ligga där på sterilisering medan sylten kokas.

1 liter sköljda och urkärnade körsbär (surkörsbär, inte bigarråer)
1 liter socker

Att kärna ur körsbär är ett pillrigt bestyr, det är också anledningen till att körsbärssylt alltid kommer att vara lyxsylt för mig, hur mycket bär mitt träd än kommer att ge i framtiden. Jag tog ett uppbrutet gem och lirkade ut kärnorna, tydligen finns det enkpoma körsbärskärneurtagare också).

Spara 5-6 kärnor som du krossar i en mortel. Nöten som är i kärnan har en fin mandelsmak. Hacka innannötterna och låt koka med i sylten.

 Koka allt tills sockret har löst sig och bären har saftat sig. Dra av från värmen, tillsätt:

1 tsk Atamon (eller enl instruktioner på förp)

Häll upp sylten, ända upp till kanten i de heta burkarna. Sätt på locken och ställ burkarna upp och ner för att svalna. Då bildas ett vacuum i burkarna och sylten kommer att hålla länge, flera år, utan att mögla. Förvara gärna burkarna stående på locken.

Dansukkers hemsida kan man skriva ut fina etiketter till sina burkar.


Körsbärskräm 4 delikatessportioner



Av sylten kan man sen bland annat göra en god efterrättskräm.

Ta 4 dl sylt, späd med ca 1 dl vatten i en kastrull.
Vispa ner 2 msk potatismjöl

Koka upp under lätt omrörning. När första bubblan visar sig, dra kastrullen av värmen. Fördela krämen i 4 portionsglas. Strö på ett tunt lager socker för att krämen inte ska skinna sig. Låt svalna. Toppa med mjölk eller en klick vispad grädde vid servering.



Körsbärsgrottor ca 20 st

Egentligen tycker jag att poängen med småkakor är att de ska vara just små, man ska kunna ta en kaka till kaffet en vanlig vardag utan dåligt samvete. De här kakorna är bara aningen större än så... Om man bakar ut kakorna i småbrödsformar istället för bullformar får man ca 40 st. Beräkna kortare gräddningstid i så fall.

250 g smör
1½ dl socker
4½ dl vetemjöl
1 dl vaniljsåspulver
1½ tsk bakpulver

knappt 1 dl körsbärssylt
ev. 2 tsk potatismjöl

Sätt ugnen på 200 grader.
Rör smör och socker pösigt (går jättesnabbt i matberedare). Blanda vetemjöl, vaniljpulver och bakpulver separat innan det röres ner i smöret. Ta upp degen på mjölat bakbord, forma en rulle dela den i 20 alt. 40 bita som du rullar till kulor. Lägg u bullformar eller småbrödsformar. Tryck ett rejält hål i varje kula.

Blanda sylten (om den är lös) med potatismjöl och skeda ner ett bär tillsammans med lite av saften i varje kaka.

Grädda ca 12-15 min eller till kakorna har en ljust gyllengul färg.

2 kommentarer:

Lisse sa...

Oj, upptäckte en slarvig formulering! Locket ska vara avskruvat när man steriliserar syltburkarna i ugnen, däremot brukar jag låta även locken ligga löst i ugnen (en del kokar locken istället)

Matte Hartman sa...

Jösses va det där såg godis ut! Är ju själv en riktig fantast av körsbärssylt! Fast ändå köper man bara det typ en gång per år, varför är det så?! :)