söndag 1 augusti 2010

Släpp inte taget av Harlan Coben

Bilden lånad av Bokus.com


Den här boken följde med som bonus i en bokklubb annars skulle jag nog inte ha läst den. Men jag har läst en av Harlan Cobens tidigare böcker och den tyckte jag var okej. Den här boken var också okej, det är action och han har ett tänkvärt budskap om hur mycket föräldrar egentligen ska veta om sina barn och hur man ska kunna skydda dem från olika faror i vårt moderna samhälle. Däremot blir jag inte gripen av boken. Det är det ganska många parallellhandlingar med många olika personer och jag tycker att kopplingen mellan allt detta inte är så självklar ens i slutet när allt knyts ihop. 

Boken handlar om Adam, en 16-årig kille som plötsligt blir väldigt annorlunda än vad han har varit tidigare. Hans föräldrar blir oroliga och börjar spionera på sonens dator med ett superavancerat datorprogram. De får napp, Adam är verkligen inblandad i riktigt skumma affärer. När han dessutom en dag försvinner spårlöst är mysteriet i full gång. Samtidigt hittar polisen liket av en kvinna dumpat i en container i ett slumkvarter. Adams lillasyster Jills kompis Yasmine har problem med att en lärare har råkat säga att hon har hår på överläppen och blir mobbad. Familjens grannson är döende i cancer. Allt detta blir till bihistorier i boken och naturligtvis finns det också en galen mördare i handlingen. 

Den centrala frågan genom hela boken är vad gör man som förälder om man tror att man vet vad barnen sysslar med? Hur långt får föräldrar gå för att skydda sina barn från att hamna i trassel? Kan föräldrar lösa barnens problem? Viktiga frågor men i Cobens tappning får misstagen huvudpersonerna gör för stora konsekvenser, galningen är för osannolikt galen och den klyftiga lillasystern är lite för hårdhudad och förslagen för att det ska vara trovärdigt.

Sammantaget blir det bara för mycket och för långsökt för min smak. Men samtidigt ganska hårdkokt action så jag tror helt klart att det finns många som kommer att gilla den här boken.

Inga kommentarer: