måndag 9 augusti 2010

Live to win - låtarna som skrev mitt liv av Andreas Carlsson



Den här boken har vi läst i min bokcirkel den här gången. Andreas Carlsson är den mörka killen som är med i Idol-juryn. Att han har skrivit hitlåtar åt världens mest kända artister var han mindre känd för ända till han hamnade i Idol. Det kan man dock inte missa när man läser hans bok. Man kan säga att det är en uppräkning över alla kändisar han har jobbat med och om hans hitlåtar. Om man som jag är totalt ointresserad av både musik och kändisar blir det här en helt ointressant bok. Jag hade förväntat mig att få lära känna denne framgångsrike man lite mer på djupet, men istället får jag bara en välpolerad yta. Det är kändisar, jetplan, snyga tjejer och pengar, resor tvärs över jorden och lägenheter i Miami, New York, Los Angeles... you name it. Samtidigt så säger han att det inte är allt detta som betyder något utan riktiga vänner och familj. Det är inte det budskapet som signaleras mellan raderna. Istället får jag intrycket av att Andreas Carlssson har jobbat i det närmaste dygnet runt i tjugo år och varken har hunnit med eller varit intresserad vare sig sina vänner, sin familj eller sin son. Om det är så sanningen är eller om han helt enkelt inte har velat lämna ut sin familj i sin biografi vet jag inte, men vilken är vitsen med att skriva sina memoarer om man inte är intresserad av att berätta något som är viktigt för en själv? Nej, efter att ha läst boken jag är faktiskt böjd att tro att Andreas Carlsson verkligen har velat berätta "allt", men att han helt enkelt inte har mer djup än så här. 

I bokcirkeln var vi inte jätteimponerade av boken som sådan eller av mannen Andreas Carlsson, men det var ändå en bra bokcirkelbok för vi hamnade i en intressant diskussion just om det här med yta och djup, vad som är en bra bok och vem som skulle vara en intressant person att läsa om. Dessutom kom vi fram till att våra liv förmodligen ligger så långt borta från kändisvärlden men att sådana saker som Andreas Carlsson skriver om faktiskt ÄR viktigt för många människor. För mig framstår Andreas Carlsson som en av de mest ointressanta människorna jag kan tänka mig efter att ha läst boken. Märk väl att hur en människa framstår för en läsare av en bok inte behöver ha något alls att göra med hur denne är i verkligheten, det är helt och hållet ett omdöme om boken. En bra bok ska istället få huvudpersonen att framstå som intressantare än vad han/hon är i verkligheten.

Inga kommentarer: