torsdag 5 augusti 2010

Laddar för jobb

Ett års ledighet är snart slut. Om en och en halv vecka börjar jag om att jobba. Nu gäller det att börja värma upp hjärnan... Det ska bli kul att komma tillbaka till jobbet samtidigt som det känns lite vemodigt, lillasyster kommer att vara precis sju månader när jag börjar jobba. Samtidigt ska det bli så sanslöst skönt att få komma ifrån och bara vara jag på dagarna. Att få tillbaka min identitet och "bli" någon igen. På något underligt vis är det som att man inte riktigt finns när man bara är hemma. Dessutom ska det bli skönt att få koncentrera sig på en uppgift i taget (i den mån man nu kan göra det som lärare...) varje dag. Men lite gruvar jag mig också. Mest för det praktiska. Jag befarar att allt hushållsarbete som jag automatiskt har skött när jag har varit hemma på heltid kommer att fortsätta att vara mitt även när jag jobbar och det vet jag inte hur jag ska fixa. Jag hoppas bara innerligt att jag har fel och att jag oroar mig i onödan!

På måndag ska storasyster börja skolas in på dagis. Det kommer att bli jättekul för henne, jag tror inte att det kommer att bli något större problem, hon börjar behöva mer social stimulans än vad vi  föräldrar och lillasyster kan ge. Men det blir spännande för mig, jag har knappt satt min fot i ett dagis i hela mitt liv och jag har ingen aning om vad som förväntas av mig som förälder eller hur det hela "går till".

Lika spännande som för mig att börja jobba tror jag att det blir för sambon att börja vara hemma på heltid. Han har liksom alltid kunnat luta sig mot mig när han har varit hemma och kunnat lita på att jag ska reda ut situationerna, snart måste han göra det själv. Det kommer han att fixa jättebra. Eller åtminstone inte sämre än vad jag har lyckats. Det finns nog inget jättebra sätt att reda ut situationen när en unge har skitit ner sig och den andra gallskriker efter mat precis när man själv hade tänkt sig till affären... Det blir liksom skrik hur man än bär sig åt...


Sista veckan innan jag slutade jobba kraschade min kaffemugg. Jag förbereder mig på arbetslivet genom att börja dricka in en ny!.


Nu vet ni vad mina tankar pendlar kring i dessa dagar. Men före det ska vi hjälpa svärföräldrarna att få jordvärme i huset (mest ska sambon hjälpa, jag ska vara hejaklack) och så ska jag på bokcirkelträff och förhoppningsvis ska jag lyckas klämma in åtminstone en ridtur också innan det är dags för jobb och därmed höst.

Inga kommentarer: