fredag 18 juni 2010

Ett trädgårdsland

rädgård är inte mitt mest levande intresse, men ibland får jag inspiration till något litet trädgårdspyssel. Några sommarblommor har jag inte inhandlat ännu och lövkojorna som jag har drivit upp från frö står ute på bron i sina små plastkrukor. Jag har ingen aning om vars jag ska sätta dem och små och taniga är de, jag kan inte tänka mig att de ska hinna blomma i sommar. Blomlådan under köksfönstret huserar fortfarande förra årets sommarblommor och den i gigantiska rabatten vid garaget växer både vitklöver, åkerfräken, rölleka och andra väldigt vilda blommor mellan de tama som tappert kämpar om sitt utrymme.


Ogrässanerad rabatt


Igår fick jag trots allt upp ett planteringsil. Medan lillasyster vilade förmiddag hann jag rycka bort gräs så att min pion och min gamla rosenbuske kom fram vid uthusväggen. Det är den enda rabatten jag har som ligger i riktigt gynnsamt läge, tyvärr har kvickroten och renfanan också upptäckt hur härligt det är där vid söderväggen, och då har andra växter väldigt liten chans att hävda sig. Pionen har dock hittills klarat sig så jag ryckte bort allt gräs jag kunde, sedan lade jag på ett lager fräsch jord runt omkring den. Jag vågar inte gräva runt så mycket runt pionen, jag är rädd att skada rötterna på den.

Jordgubbarna i pallkragen fick också en omgång, där finns inte mycket ogräs trots att pallkragen har stått oplanterad i säkert två år innan jag satte jordgubbar i den förra sommaren. Lite ny jord fick jordgubbsplantorna också. En planta blommade redan! Av det fina jordgubbslandet fick jag inspiration att anlägga en pallkrage till, helt oplanerat!


Ett splånkarns nytt trädgårdsland! I bakgrunden syns den gamla pallkragen med jordgubbar.


En pallkrage hade jag hemma. Eftersom den gamla pallkragen har klarat sig från ogräs så bra gjorde jag likadant den här gången. Först ett tjockt lager med gamla tidningar i botten, som jag dränkte in med vatten till de var helt genomblöta. Sedan på med jord ur komposten. Vi har en jättestor, proppfull trädgårdskompost som vi nästan aldrig tar jord från eftersom vi sällan planterar något. Men vilken otroligt fin matjord det är i den när man börjar gräva lite. Tyvärr brukar jag också lägga i en hel del kvisktar och ris i komposten och det gör att den blir väldigt svårgrävd om man vill använda jord ur den. Samtidigt gör kvistar och ris att komposten blir mindre kompakt och att det kommer in luft även inuti komposten, så det är på gott och ont med ris. Ovanpå kompostjorden fyllde jag en halv säck köpt jord och i det gjorde jag fem rader där jag planterade rättika, mangold, morötter och sallad. Tyvärr rymdes det inga rädisor :-(


Här ska växa blåklint om allt går som planerat!

När jag rotade bland mina fröer hittade jag en gammal påse med blåklintsfrön. Den fick bli experimentrabatt. Jag använde samma princip som i pallkragen, lade ett tjockt lager tidningspapper direkt på gräset i rabatten med pionen och rosenbusken. Sedan blötte jag tidningspappret rejält, sedan på med kompostjord i ett ganska rejält lager och så på med fröna. Det blir intressant att se om tidningspappret klarar av att hålla även kvickroten i schack. Om det funkar ska jag göra samma sak i hela rabatten! Jord har jag ju gott om!


Fröerna som följde med mitt vårsköna bokpaket är redan planterade sedan några veckor och de har grott jättefint! Nu gäller det bara att hålla i och vattna alla planteringar.


När all plantering var färdig satt det fint med lite kaffe och saft på bron!

1 kommentar: