tisdag 30 december 2008

I grevens tid




Jag har ju haft några schalprojekt den senaste tiden. Nyss blev den sista klar, och tur var det för jag ska ha den på mig på bröllopet vi ska på imorgon. Jag har virkat och virkat som en galning ikväll. Långst ut ska man trä på pärlor som man virkar fast och det tog TID. Det behövs ett stort nålsöga för att trä på dubbla garner på en nål, och det krävs ett fint nålsöga för att trä på pärlor på en tråd. Jag hade en nål som passade båda kriterierna någorlunda, men det blev nog för tufft för den, för efter en fjärdedel av allt som skulle "pärlas" gav nålen upp och gick sönder. Eftersom jag inte hade någon mer nål som passade så blev det bara pärlor på en bit av sjalen.





När jag hade blivit klar med mitt mästerverk så skulle jag bara plocka undan. Gissa vem som inte hade satt fast locket på pärlburken ordentligt? Exakt! ALLA pärlor på golvet... Det är så typiskt, det var bara att börja städa.





Sjalen är virkad med något som kallas kärleksknutar, det är kul att virka för det går extremt snabbt när man väl har kommit på hur man gör. Modellen är likadan på alla sjalarna jag har gjort den senaste tiden, däremot har jag experimenterat lite med olika garner. Den är virkad av ett mohair-garn, alltså ett lurvigt garn och så har jag låtit en turkos glittertråd löpa med hela tiden. Sedan har jag gjort en av vinrött lurvigt garn av akryl och polyamid, ett garn med otroligt fin lyster i sig själv, dessutom sticks det inte, en klar fördel gentemot ullgarner av olika slag, de sticks jämt, även de mjukaste. Den första sjalen gjorde jag av ett tjockt "olurvigt" garn, den blev helt annorlunda och med mer tufft stuk än de andra.



2 kommentarer:

Karolina sa...

Så fin den var, har själv fått pippi på att sticka sjalar/halsdukar med ett tunt mohairgarn och det är ju SÅ kul och fort går det.

Har du bilder på dom andra sjalarna du har gjort så vi får kika på dom?

Gott Nytt ÅR!
/Karolina

Lisse sa...

Nej, jag har inte det, tänkte inte på att fota dem innan jag gav bort dem.