onsdag 17 december 2008

Jultävling

Tidningen Hundsport har alltid en litterär jultävling i sitt decemberummer. Det består av citat där hundar på ett eller annat sätt figurerar och sedan ska man para ihop rätt citat med rätt bok. Det är alltid jättesvårt, och ofta klarar jag inte av att para ihop rätt ens fast jag har läst böckerna och känner igen citatet. Vilken polis är det egentligen som har en gigantisk hund som heter Mellberg? Det är dock inte min fråga till er, om ni vill svara på den får ni läsa Hundsport. Men jag blev inspirerad att ha en egen litterär jultävling. Från vilken bok har jag hämtat följande citat?

Vi fick lära oss Kinnekulle, höjd 306 meter över havet. Men inte ett ord om Käymävaara, höjd 348. Vi fick rabbla Viskan, Ätran, Spyan, Gallan eller vad de nu hette, fyra kolossala floder som avvattnade det sydsvenska höglandet. Många år senare såg jag dem med egna ögon. Jag blev tvungen att stanna bilen, kliva ur och gnugga mina ögon. Diken. Små skogsåar som knappt ens skulle ha dugit till bäckflottning. Kaunisjoki eller Liviöjoki, större än så är de inte.
Samma främlingskap kände jag på kulturens område.
-Har du sett herr Kantarell?
På den frågan kunde jag svara ett klart nej. Inte fru Kantarell eller någon annan släkting heller för den delen.

Boken fick Augustpriset år 2000 och det var en bok som "alla" läste när den kom ut. Boken satte en viss ort på kartan och har dessutom dragit en hel del turister dit. Kommer ni ihåg boken?

Skriv din gissning som kommentar till det här inlägget. Du behöver inte ha en egen blogg för att vara med och tävla, välj då anonym som avsändare. Den som vinner får en alldeles egen chokladkaka modell större.

1 kommentar:

Maud/En bok om dagen sa...

Populärmusik från Vittula av Mikael Niemi!