måndag 1 december 2008

Skugga av Karin Alvtegen


Karin Alvtegen har deklarerat att hon ska sluta skriva deckare. Det tycker jag är synd. Jag tycker nämligen att hennes deckare eller vad man ska kalla det, blir bättre och bättre, och Skugga är den bästa i serien. Det är ingen utpräglad deckare utan mer en roman som innehåller brott.


Skugga handlar om familjen Ragnerfeldt, Axel Ragnerfeldt som fick Nobelpriset, hans fru, barn, sonhustru och hembiträde. Den handlar om hur en familj påverkas när det blir obalans i en familj. En person som lyser och tar allt medan alla andra hamnar i skuggan. Givetvis finns det mörka hemligheter i familjen, annars skulle det inte vara någon deckare.


Förväntar man sig action, galna mördare som hugger yxor i detektiven eller vilda biljakter så kommer man att bli besviken när man läser den här boken. Den berättar de olika personernas historia, nästan oberoende av varandra. Man får veta hur Axel och hans fru har glidit från varandra, hur samma sak händer med sonen Jan-Erik och hans fru Louise och de är inte förmögna att göra något åt det som händer. I utkanten av historien, men samtidigt i centrum, finns Gerda Persson, familjen Ragnerfelts gamla hembiträde och hittebarnet Kristoffer.
Jag känner att den här recensionen inte blev så inspirerande som jag skulle, men Karin Alvtegen är en betydligt bättre författare än mig, så läs boken!



Inga kommentarer: