lördag 27 december 2008

När jag hör din röst av Stephanie Meyer




Denna vampyrserie som har blivit så omåttligt populär att den inte gick att uppbåda i hela Sverige när bokcirkeln tidigare i höst skulle läsa första delen Om jag kunde drömma. Jag kände ingen jätteönskan att läsa fortsättningen då, men när jag ramlade över del 2 på bibliotekets "senast återlämnat-hylla" så tänkte jag att vad sjutton och knep med mig boken hem.

Om jag hade varit i tonåren, för jag tror att det är så man måste läsa den här boken för att göra den rättvisa, så hade jag slukat serien i samma takt som den gavs ut, så väl känner jag mig själv, jag skulle ha älskat den. Jag förstår varför många ungdomar älskar den här boken och även andra amerikanska ungdomsböcker, men ratar svenska välskrivna kvalitetsungdomsböcker. Det har med problemställningarna att göra. Svenska ungdomsböcker är så oerhört problematiserande, författarna överträffar sig själva i att försöka rymma så många tonårsproblem som möjligt i en och sama bok. Helst ska huvudpersonen ha psykiskt sjuka, gravt alkoholiserade föräldrar som stack när barnet föddes, vara mobbad och tönt, ha kriminella kompisar som ljuger och sviker, och träffa en pojkvän som har alla problem som huvudpersonen eventuellt inte har ochg som satrular med ens bästa kompis. Då känns Bellas problem, att råka vara kär i en snygg, trogen vampyr som i och för sig kan döda en när som helst som ganska överkomligt.

Jag tycker dock ann När jag hör din röst på sätt och vis är bättre än Om jag kunde drömma. den är inte lika banal och förutsägbar som del ett, men samtidigt tycker jag att den är lite seg. Det blir aldrig lika spännande och actionfyllt som i del 1, den här boken handlar mest om Bellas vänskap med indianen Jacob. Det är inte heller någon direkt romantisk spänning mellan Edward och Bella i den här boken på samma sätt som del 1.

Utan att ha läst del 3 och 4 i serien så tror jag att den skulle ha vunnit på att vara en trilogi, det känns som att det är dags att knyta ihop trådarna och avsluta snyggt och prydligt nu. Men med erfarenhet av amerikanska tv-serier och andra böcker, så vet jag att amerikaner inte brukar gilla att avsluta historier som säljer bara för att historien skulle ha mått bättre av det, så jag misstänker att vi kommer att få se fram emot många delar i den här serien. Och gärna för mig om den kan få ungdomar att älska att läsa!

Inga kommentarer: