tisdag 2 december 2008

Snömannen av Jo Nesbö


Jag har lyssnat på Snömannen som ljudbok, men det här är en bok som lika gärna kan läsas ur upplevelsesynpunkt. Det är en ganska typisk deckare med en lite missanpassad kriminalkommissarie och expert på seriemördare i huvudrollen, Harry Hole. Själva historien pendlar hit och dit med många falska spår innan sanningen uppdagas. Givetvis blir Harry personligen indragen i berättelsen också.




Det börjar med försvinnanden, varje år när den första snön faller så har det runt om i Norge försvunnit kvinnor. Alldeles vanliga norska kvinnor med man, hus och barn. I samband med försvinnandet har en snögubbe funnits i närheten av den försvunnas hem.




Det blir Harry som får försvinnandena på sitt bord eftersom det är stiltje på mordavdelningen i Oslo för tillfället. Till sin hjälp har han sitt team, som utökats med en nykomling, en kvinnlig polis vid namn Catrin Bratt.




Det här är en actionfylld deckare, det stormas hyreshus med en volvo amazon, det hoppas från översta våningen, pistoler viftas och berättelsen tar hela tiden nya vändningar i ett ganska raskt tempo. Och det begås många kreativt utförda mord innan berättelsen är slut.




Det här är perfekt julläsning, eller något att ha som ljudbok i bilstereon under alla resor kors och tvärs mellan julkalasen, jag tror att det är en bok som underhåller både vuxna och tonåringar, och både kvinnor och män. Om man väljer att lyssna på deckare i allmänhet i ljudboksform så är det bra om man kan lyssna ganska länge första gången, det brukar nämligen ta lite tid innan man är "inne" i en uppläst deckare.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har läst den här boken. Jag är inte mörkrädd, men ett av morden tyckte till och med jag var läskit o inte lämpligt att läsa kl 3 på morgonen... Var tvungen att lägga ifrån mig boken o läsa klart mitt på dan.

Jossan

Lisse sa...

jo, jag satt och lyssnade på kökssoffan och till slut kändes t
det som att någon tittade på mig genom fönstret.